Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał dziś zespół do spraw przygotowania i realizacji międzynarodowego korytarza transportowego via Carpatia na terytorium Polski. – To pochodna decyzji rządu o zwiększeniu limitu na realizację programu dróg krajowych do 135 mld zł – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej Andrzej Adamczyk.
Jak przypomniał, minister infrastruktury został zobowiązany do przedstawienia Radzie Ministrów zoptymalizowanego Programu Budowy Dróg Krajowych. – W tymże materiale już przekazanym Radzie Ministrów uwzględniony jest cały przebieg drogi Via Carpatia biegnącej wschodnimi regionami naszego kraju – powiedział.
– By starannie przygotować realizację inwestycji, polegającej na budowie szlaku Via Carpatia, zdecydowałem o powołaniu zespołu, którego celem będzie koordynacja działań związanych z realizacją tej trasy na terenie Polski – poinformował Andrzej Adamczyk.
W skład zespołu wejdą przedstawiciele GDDKiA wraz z szefem i zastępcą dyrektora tej agencji, a także dyrektorzy oddziałów.
Do zadań Zespołu będzie należało monitorowanie aktualnego stanu przygotowań i realizacji szlaku via Carpatia w Polsce, koordynowanie działań z zakresu przygotowania i realizacji tego szlaku oraz podejmowanie działań, których celem będzie przygotowanie i realizacja poszczególnych dróg wchodzących w skład korytarza via Carpatia w Polsce w możliwie krótkiej perspektywie czasowej.
– Zespół niezwłocznie podejmie prace – zapowiedział wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. – Dzisiaj cały odcinek Via Carpatia jest albo w realizacji, albo w projektowaniu, albo przygotowaniu, albo w przetargu – dodał stwierdzając, że specjalny zespół będzie niemal „dzień po dniu” nadzorował procesy inwestycyjne, by jak najszybciej zrealizować tę inwestycję. – By w przypadku problemów, które zawsze pojawiają się przy realizacji inwestycji drogowych, jak najszybciej likwidować przeszkody.
Wcześniej powstał już międzynarodowy zespół ds. Via Carpatia. Jego celem jest z kolei wpisanie trasy do sieci bazowej TEN-T. – Zespół ten działa w granicach porozumienia zawartego z wieloma krajami zainteresowanymi realizacją tego przedsięwzięcia – przypomniał minister.
Według założeń, trasa via Carpatia pozwoli na wykorzystanie potencjału gospodarczego województw, przez które przebiega, zapewniając im możliwość sprawnych powiązań w układzie równoleżnikowym. Ma też być impulsem rozwojowym dla tzw. Ściany Wschodniej.
Via Carpatia na terenie Polski przebiega szlakiem S61 na odcinku granica państwa – Augustów – Ełk, S16 na odcinku Ełk – Knyszyn oraz S19 Knyszyn – Dobrzyniewo Duże - Choroszcz - Siemiatycze - S12 (Lublin Rudnik), S12 (Lublin Sławinek) – Nisko – A4 (Rzeszów Wschód), A4 (Rzeszów Zachód) – Barwinek – granica państwa.