Istniejący most na polsko-słowackiej granicy w Chyżnem zostanie rozebrany, a w jego miejsce powstanie nowy obiekt. GDDKiA szuka wykonawcy.
Mowa o moście przez potok Jeleśnia, do którego po polskiej stronie prowadzi droga krajowa nr 7. Łączy on miejscowość Chyżne ze słowacką Trsteną.
Inwestycja ma zapewnić możliwość przekraczania potoku na granicy obiektem o lepszych parametrach technicznych i wytrzymałościowych. Za inwestycję odpowiada GDDKiA – to stronie polskiej, na mocy międzynarodowej umowy między Polską i Słowacją przypada obowiązek utrzymania tego obiektu.
W ramach ogłoszonego przetargu wybrany zostanie wykonawca, który rozbierze istniejący obiekt i wybuduje w jego miejsce nowy. Jednocześnie przewidziano przebudowę dojazdów w bezpośrednim sąsiedztwie mostu, a także budowę kanalizacji deszczowej odwadniającej most i kanału technologicznego.
Na potrzeby bezpieczeństwa pieszych przewidziano dodatkowy chodnik oraz bariery ochronne.
Dla budowy obiektu zarówno po polskiej jak i słowackiej stronie wydane jest już pozwolenie budowlane. Roboty maja się rozpocząć – według planu – na przełomie roku, w zależności od warunków atmosferycznych. Finał planowany jest na listopad 2022.
Oferty zostaną otwarte 13 października.
Do przejścia granicznego w Chyżnem prowadzi obecnie jednojezdniowa droga krajowa nr 7. GDDKiA ma w planach budowę połączenia o dwóch jezdniach. Na początku maja zlecono firmie Sweco opracowanie dokumentacji na etapie studium korytarzowego. Dokumentacja wskaże możliwe rozwiązania i odpowie na pytania o efektywność ekonomiczną inwestycji polegającej na budowie dwujezdniowej drogi klasy GP, ale a parametrach S, która połączyłaby Rabkę i Chyżne. Droga dwujezdniowa do Rabki jest już w realizacji.