Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach poszukuje projektanta dla wschodniej obwodnicy miasta. Właśnie poznaliśmy oferty.
Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach otworzył oferty w przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej dla zadania „Budowa wschodniej obwodnicy Kielc w ciągu DW-763”. Droga ma przebiegać aż przez cztery gminy, a także krzyżować się z drogą krajową nr 74 (na jej odcinku mającym rangę drogi ekspresowej) oraz rozbudowaną ostatnio drogą wojewódzką nr 764 i obwodnicami Sukowa i Daleszyc. Dlatego zadanie podzielono na trzy etapy.
Pierwszy z nich zakłada początek traktu w ciągu DK 73 ok. km 17+200 w rejonie rzeki Chodcza a koniec na połączeniu z DW 764. Etap drugi poświęcony jest opracowaniu budowy traktu od DW-764 do nowoprojektowanego węzła na S-74. Ostatni etap to trakt od S74 do włączenia do DK-73. Do zadań wykonawcy będzie polegało także uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz wykonanie studium wykonalności dla wybranego wariantu. Planowana obwodnica stanowić będzie kluczowy element węzła komunikacyjnego łączącego drogi: DK-73, S7, S74, DW-764, DW-745, DW-763. Umożliwi ona także szybką komunikację pomiędzy północną a południową częścią Kielc.
Zamawiający poinformował, że na zadanie zabezpieczył na razie jedynie 500 tys. zł brutto, z czego oszacował, że umowa może kosztować nawet 2,27 mln zł brutto. I szacunki wcale nie były błędne, bo dwie firmy się w nich zmieściły. Najtańszą ofertę przygotował Multiconsult Polska z Warszawy, na kwotę 1,94 mln zł. Nieco droższe okazało się Biuro Projektów Neotrans z Kielc za 2,26 mln zł. Najdroższą ofertę złożył Promost Consulting z Rzeszowa na 4,92 mln zł brutto. Wszyscy zadeklarowali 24 miesiące dodatkowego okresu gwarancji.
Oferty sprawdzane będą nie tylko pod kątem ceny (60 proc.) oraz okresu dodatkowej gwarancji. Zamawiający przyzna także punkty za doświadczenie zawodowe projektanta w specjalności drogowej (20 proc.). Tylko firma z Rzeszowa zadeklarowała osobę w przypadku wszystkich zadań, a pozostałe firmy – w dwóch zadaniach. Ostatni oceniany parametr to doświadczenie zawodowe projektanta w specjalności mostowej (10 proc.). Tutaj firmy kielecka i rzeszowska zadeklarowały osoby do wszystki zadań. Multiconsult jedynie do dwóch. Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pozyskaniem decyzji środowiskowej 24 miesiące. Po zapewnieniu finansowania, budowa obwodnicy może się zakończyć w 2026 roku.
Droga krajowa nr 73 zaczyna się w Wiśniówce i wiedzie w kierunku Buska, a dalej Tarnowa i Jasła niemal przez samo centrum Kielc. Obwodnica ma więc biec równolegle do prowadzącej przez środek miasta drogi krajowej. Każdej doby miejskim odcinkiem tej trasy przejeżdża kilkadziesiąt tysięcy pojazdów na dobę. Projektant przedstawi trzy warianty trasy. Wiadomo, że zapisy o możliwej obwodnicy i potencjalnych korytarzach jej przebiegu istnieją w planach zagospodarowania przestrzennego gminy Morawica i Daleszyce oraz miasta Kielce. Problem stanowić może brak zapisów w planie zagospodarowania gminy Masłów.
Około 14 kilometrów drogi zostanie zaprojektowanych zgodnie ze standardami drogi klasy GP, spełniającej warunki techniczne dla klasy S. Obciążenie nawierzchni założono na poziomie 115 kN/oś. Prędkość projektowa to minimum 60 km/h dla obszaru zabudowanego i minimum 80 km/h poza obszarem zabudowanym. Droga ma mieć po dwie jezdnie w każdą stronę z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m każdy. W skład drogi znajdzie się pas dzielący, pobocze oraz węzły z drogami wyższych klas. Projektant opracuje również budowę ścieżek rowerowych zlokalizowanych poza pasem zieleni w miejscach braku dróg serwisowych. Powinny one, wraz z drogami serwisowymi, zapewniać ciągłość ruchu rowerowego. Do zadań wykonawcy będzie należeć zaprojektowanie budowy obiektów inżynieryjnych, a przede wszystkim budowę węzła jako włączenia obwodnicy do drogi krajowej nr 73.
Koszty stworzenia koncepcji - szacowane na pół miliona złotych - podzieliły między siebie samorządy. Samorząd województwa sfinansuje bowiem 70 proc., a miasto Kielce – 30 proc. W tej sprawie w sierpniu prezydent Kielc Bogdan Wenta i marszałek województwa Andrzej Bętkowski podpisali porozumienie o współpracy przy tworzeniu dokumentacji na potrzeby wschodniej obwodnicy miasta.