Słupsk prowadzi przetarg w formie dialogu na przebudowę oraz utrzymanie dróg na osiedlu Siemianice. Zamówienie zrealizowane ma zostać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego, co oznacza, że prywatny podmiot sfinansuje całość prac.
Wykonawca będzie musiał zaprojektować zakres prac, pozyskać mapy do celów projektowych a następnie przeprowadzić roboty. Gmina wskazuje tutaj budowę oraz przebudowę dróg, budowę kanalizacji deszczowej, kanalizacji sanitarnej, sieci wodociągowej, oświetlenia. Konieczne będzie także usunięcie kolizji z siecią gazową, wodno-kanalizacyjną, teletechniczną i elektryczną. Wybudowany będzie także zbiornik na wody opadowe i kolektor deszczowy. Co istotne, wykonawca zajmie się także utrzymaniem infrastruktury. Zadanie zaplanowano na 15 lat. Od stycznia 2023 do lipca 2023 zaplanowano okres projektowy. Do grudnia 2023 roku zaplanowano natomiast okres proceduralny.
Łączna długość dróg przewidzianych do realizacji a następnie utrzymania wynosi 12,393 km. Wszystkie są w klasie drogi D, czyli dróg dojazdowych. Inwestycja obejmuje 28 odcinków dróg o długości od 60 m do 1500 m każdy, z czego większość będzie podlegać przebudowie. Jedynie 7 odcinków to budowa nowych dróg.
Przetarg odbywa się w trybie dialogu konkurencyjnego i na tym etapie wykonawcy złożyli wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Zadaniem zainteresowane są cztery podmioty – konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones, a także Mirbud, firma Krężel z Kobylnicy oraz Strabag. Teraz wybrani przez miasto oferenci otrzymają od miasta do dialogu konkurencyjnego. Składanie ofert zaplanowano dopiero na czerwiec 2022 roku. Zamawiający zastrzega, że ostateczne wymagania, a także podział zadań i obowiązków pomiędzy Podmiotem Publicznym a Partnerem Prywatnym zostaną ustalone w trakcie dialogu konkurencyjnego i będą określone w specyfikacji warunków zamówienia na etapie zaproszenia do składania ofert. Zamawiający zapowiada, że oceniane będą dwa parametry. Pierwszym to wynagrodzenie partnera prywatnego a drugim – Podział zadań i ryzyk związanych z przedsięwzięciem pomiędzy podmiotem publicznym i partnerem prywatnym.
Realizacja inwestycji ma nastąpić w czterech etapach. Pierwszy (styczeń 2023 – grudzień 2023) obejmie drogi Graniczna, łącznik Spacerowa-Modrzewiowa, Żytnia, Wiejska, Robotnicza, Krótka, Rybacka, Złota, Polna (w tym kolektor deszczowy i oświetlenie w poszczególnych drogach etapu) oraz zbiornik na wody opadowe i kolektor deszczowy zlokalizowany w ul. Spacerowej i Kwiatowej z łączeniem do zbiornika. Drugi etap (styczeń 2024 – wrzesień 2024) obejmie ulice takie jak Kwiatowa, Migdałowa, Piaskowa, Spacerowa, Jaśminowa, Żytnia wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem. Trzeci etap (czerwiec 2024 – grudzień 2024) to ulice Ogrodowa, Wiśniowa, Czereśniowa, Malinowa, Agrestowa, Jagodowa, Fiołkowa, Makowa, Bratkowa, Lawendowa wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem. Ostatni (styczeń 2025 – lipiec 2025) będą to ulice Kościelna, Rzemieślnicza, Akacjowa, Ziołowa wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem.
Elementem partnerstwa, jak podkreśla zamawiający, jest zapewnienie finansowania. Przewidywany zakres zadań w ramach utrzymania obejmuje utrzymanie całoroczne (letnie i zimowe) dróg wraz z infrastrukturą pasa drogowego, m.in. chodnikami, wiatami przystankowymi, oznakowaniem drogowym, kanalizacją burzową. Do zadań partnera prywatnego będzie należało także przeprowadzanie niezbędnych remontów w okresie trwania umowy. Po jej zakończeniu drogi wrócą pod zarząd gminy „w stanie niepogorszonym, z uwzględnieniem jego zużycia wskutek prawidłowego używania, zgodnie z zapisami umowy”. Wynagrodzeniem dla prywatnego partnera będzie tzw. opłata za dostępność.