Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Poznań

Poznań: Druga nitka Estakady Katowickiej po próbach obciążeniowych

| Jan Gładysiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 05.10.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Poznań: Druga nitka Estakady Katowickiej po próbach obciążeniowych
fot. UM Poznań
Poznań: Druga nitka Estakady Katowickiej po próbach obciążeniowych
Poznań: Druga nitka Estakady Katowickiej po próbach obciążeniowych
Poznań: Druga nitka Estakady Katowickiej po próbach obciążeniowych
Poznań: Druga nitka Estakady Katowickiej po próbach obciążeniowych

Więcej z regionu:

Poznań

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poznańskie Inwestycje Miejskie kończą realizację południowej nitki Estakady Katowickiej w ciągu ul. Krzywoustego, wylotówki z Poznania w kierunku Kórnika. Obiekt przeszedł właśnie próby obciążeniowe.
Estakada Katowicka to dwa wiadukty na trasie wylotowej z Poznania w kierunku Kórnika, a dalej w kierunku Katowic. Stare konstrukcje musiały być całkowicie wyburzone ze względu na fatalny stan techniczny. Od lipca ubiegło roku jest już gotowa nitka w kierunku centrum, teraz Poznańskie Inwestycje Miejskie kończą realizację drugiej, wyjazdowej w kierunku rogatek miasta.

Właśnie odbyły się próby obciążeniowe nitki południowej. Jeśli ich wyniki będą pomyślne to będą one podstawą do uzyskania pozwolenia na użytkowanie przebudowanej trasy i otwarcia obu jezdni dla ruchu samochodowego. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to koniec października jest realnym terminem otwarcia wiaduktu dla ruchu.

Badania nośności prowadzone były przez Politechnikę Poznańską, pod kierownictwem prof. Arkadiusza Madaja. W badaniu wykorzystane zostało 6 ciężarówek o łącznej masie prawie 200 ton. Wykonane zostały próby statyczne, gdzie mierzono obciążenie w różnych punktach nowo wybudowanych obiektów nad ul. Inflancka i ul. Chartowo. Drugi typ pomiaru to próby dynamiczne, które opierają się na badaniu wpływu obciążenia w ruchu z różna prędkością i zachowanie obiektu podczas hamowania.

Jak wskazuje prof. Madaj, nowy obiekt może wytrzymać nawet 100 lat, jeśli będzie prawidłowo użytkowany. Poprzednia konstrukcja stała przez 40 lat, jednak zdaniem ekspertów nie była ona poprawnie zaprojektowana, a jej wykonanie także nie było najlepsze.

- Niezależnie od funkcjonalności estakady, jest to obiekt, w mojej ocenie, bardzo ładny, który się ciekawie wpisuje w krajobraz ratajski. Ekrany akustyczny, które tu powstaną mają być zakrzywione i estetyczne Jest to ważne z punktu widzenia przestrzeni miasta, żeby nie szpeciły one okolicznych osiedli – mówi Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania.

Chociaż wiadukt jest bliźniaczy do nitki północnej to jego budowa trwała krócej o dwa miesiące. Poprzednia budowa przeciągała się z powodu nieprzewidzianych dodatkowych prac i sporów z wykonawcą inwestycji w związku z tym. Całkowity koszt tej inwestycji to ponad 161 mln zł z czego 30% Poznań otrzymał, jako dofinansowanie z budżetu państwa w ramach tzw. Rezerwy Subwencji Ogólnej.

Kiedy przed kilku laty okazało się, że poprzednia konstrukcja jest w fatalnej kondycji w Poznaniu przetoczyła się dyskusja czy warto odtwarzać konstrukcję wiaduktu czy nie lepiej poprowadzić drogę na poziomie gruntu, co było by wielokrotnie tańsze. Zdecydowano jednak na odtworzenie konstrukcji. Choć inwestycja była sporym obciążeniem dla budżetu miasta, to dzięki niej zachowano układ urbanistyczny tej części Rataj zgodny z zamysłami projektantów ratajskich osiedli, którzy w tym rejonie zaplanowali tereny zielone i bezkolizyjne drogi wraz z trasą tramwajową. Budowy trasy na poziomie gruntu nie chciały też miejscowy rady osiedli, które obawiały się większej ilości korków.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5