Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Premier RP: ,,Będziemy państwem dobrobytu". Czy także w transporcie?

| Magdalena Romanowska źródło: Rynek Infrastruktury 19.11.2019

PARTNER DZIAŁU


 

Premier RP: ,,Będziemy państwem dobrobytu". Czy także w transporcie?
fot. gov.pl

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Mateusz Morawiecki wygłosił we wtorek (19 listopada) exposé w sejmie. Szef rządu operował wieloma ogólnikami, ale złożył też kilka konkretnych deklaracji. Wśród nich znalazło się zachowanie wzrostu PKB, obniżenie kwoty ZUS dla małych firm, obniżenie ryczałtu, a następnie wzrost obrotów, niższy CIT . Premier obiecywał tez fundusz na strategiczne inwestycje dla firm. Nie obyło się też bez deklaracji na temat dróg – zdaniem Morawieckiego – jedynego miejsca, w którym Polacy nie czują się jeszcze bezpiecznie.
W żywiołowym przemówieniu, poprzedzającym wystąpienie szefa rządu o wotum zaufania, Mateusz Morawiecki deklarował dążność do „państwa dobrobytu i normalności”. Dziękował Polakom za zaufanie, jakie okazali jego zgrupowaniu w tych czasach, w których świat pędzi z zawrotną prędkością i w których jesteśmy świadkami 4. rewolucji przemysłowej.

Aby dotrzymać kroku gospodarce w tym „pędzącym świecie”, premier deklarował przede wszystkim utrzymanie wzrostu PKB z założeniem, że będzie ono większe o 2-3 pkt. proc. niż w strefie euro. Do tego dojdą: obniżenie kwoty ZUS dla małych firm o 500 zł, ryczałt do 1, a później 2 milionów euro obrotów, niższy CIT do 2 mln euro obrotów i ponad miliard na strategiczne inwestycje dla firm.

Podczas przemówienia Mateusz Morawiecki też mówił z radością o tym, że według badań – nie wiadomo dokładnie których – Polacy czują się bezpiecznie w swoim kraju, na ulicach, dzielnicach i osiedlach. Ulice jednak według premiera to nie to samo co drogi. Drogi pozostają bowiem, zdaniem Morawieckiego, ostatnim i jedynym miejscem, w którym nie ma gwarancji bezpieczeństwa. Dlatego rząd zainwestuje w program bezpiecznej infrastruktury drogowej, w ramach którego powstaną nowe chodniki, przejścia, zatoki, wysepki i sygnalizacja świetlna. Nie podano jednak budżetu przeznaczonego na ten cel. Pojawiły się też decyzje w sprawie pierwszeństwa pieszych i wjazdu samochodów osobowych na buspasy.
 

Będzie CPK, ale kiedy, jak i za ile – nie wiadomo

W exposé premier mówił o sukcesie Funduszu Dróg Samorządowych i zapowiadał, że w przyszłej kadencji będzie on kontynuowany. Padły też ogólniki dotyczące wielkich, ale kontrowersyjnych inwestycji.

− Nie można mówić, że tylko dlatego, że coś znajduje się w Berlinie, nie ma sensu budować tego w Polsce – taką aluzję poczynił premier w kontekście CPK. Zaraz zresztą zapowiedział, że rząd w najbliższych latach wyda „dziesiątki miliardów złotych” na projekty, które mają „wzmocnić Polskę od wewnątrz i na zewnątrz”. Tymi inwestycjami mają być: program 100 obwodnic , Centralny Port Komunikacyjny, przekop Mierzei, via Baltica, via Carpatia i Baltic Pipe.

Szef rządu położył też spory nacisk na przebudowę sieci kolejowej. Jak zapewniał, w programie znajdzie się budowa i rozbudowa 9 tys. km torów kolejowych.

− To pozwoli setkom wsi, miasteczek i miast na powrócenie po latach do rozkładu połączeń kolejowych. Wyremontujemy tory i dworce kolejowe, które niszczeją i są wyłączone z użycia od czasów PRL – deklarował Morawiecki.

Czysty transport dobry dla kieszeni?

Ekologiczny transport również znalazł się w założeniach nowego rządu, ale nie padły już żadne prognozy dotyczące liczby elektryków na polskich drogach w najbliższych latach. Premier wspomniał, że obecnie 3 mln Polaków porusza się samochodami na gaz. Jeszcze niedawno Mateusz Morawiecki przewidywał milion elektryków do 2030 roku w Polsce, po czym ukrócił te obietnice do 600 tys. i dodał do limitu czasowego jeszcze pięć lat. We wtorkowym przemówieniu zabrakło komentarza do tych prognoz. Premier Morawiecki wspomniał tylko o „dalszych dopłatach dla posiadaczy ekologicznych pojazdów”.

Przypominamy, że na podstawie niedawnego projektu rozporządzenia Ministerstwa Energii, w przypadku pojazdu elektrycznego maksymalna wysokość wsparcia dla osoby nieprowadzącej działalności gospodarczej w jednym naborze wynosi 30% ceny nabycia, nie więcej niż 37 500 zł. Wsparcie może być udzielone, jeśli cena nabycia takiego pojazdu nie przekracza 125 000 zł.

Jak podaje jednak PSPA, te dopłaty nie spowodują oszczędności na szeroką skalę. Limit górny wartości EV jest odrealniony. Kwota 125 tys. zł to kwota brutto, a znaczna większość modeli w pełni elektrycznych aut jest po prostu droższa. W konsekwencji wsparcie będzie przyznawane wyłącznie kilku najmniejszym i najtańszym modelom.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5