Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Ekspresówki - Polska

Prezes Trakcji: Firma powinna stać na kilku filarach. Najważniejszym pozostanie kolej [ wywiad, cz. 2]

| Magdalena Romanowska źródło: Rynek Infrastruktury 22.07.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Prezes Trakcji: Firma powinna stać na kilku filarach. Najważniejszym pozostanie kolej [ wywiad, cz. 2]
fot. Trakcja

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Myślę, że Trakcja powinna stać na kilku filarach. Najważniejszym i najmocniejszym jest filar kolejowy. Rozpoczęty wiele lat temu proces dywersyfikacji działalności spółki na kontrakty z obszaru drogowego był nie do końca dobrze przemyślany. Jednak takie inwestycje jak budowa węzła drogowego w Niepołomicach, jego przedterminowe zakończenie, pokazują, że Trakcja potrafi budować również kontrakty drogowe w dobrej jakości – mówi Rynkowi Infrastruktury Marcin Lewandowski, prezes Trakcji. Grupa jest w trakcie finalizowania rozpoczętych inwestycji drogowych i rozpoczyna prace na wyczekiwanych kontraktach, takich jak budowa dworca Warszawa Główna.
Magdalena Romanowska, Rynekinfrastruktury.pl:  Jak Trakcja poradziła sobie z wybuchem pandemii?

Marcin Lewandowski, prezes zarządu, dyrektor generalny Trakcji: Branża budowlana jest jedną z tych, która najmniej ucierpiała z powodu COVID-19, chociaż nie można powiedzieć, że pandemia nie ma na nas żadnego wpływu. Dodatkowe koszty wynikające między innymi z absencji pracowników, trzy przypadki koronawirusa w firmie i powiązane z tym kwarantanny, zwiększone koszty zabezpieczeń indywidualnych czy transportu pracowników, wszystko to niewątpliwie wpłynęło na funkcjonowanie spółki. W pierwszych dniach ogłoszonej pandemii podjęliśmy decyzję o udostępnieniu całej naszej floty samochodowej, by minimalizować poruszanie się komunikacją zbiorową i w ten sposób eliminować ryzyko zarażenia się wirusem. Stopniowo od tego odchodzimy. Poza jednym, drobnym kontraktem w Stuttgarcie, skąd część pracowników wróciła do kraju, bez większych przeszkód kontynuowane są prace na budowach. Problemem pozostaje, co dostrzegamy u naszych podwykonawców, utrudniony dostęp do fizycznej siły roboczej zza wschodniej granicy, co ma znaczący wpływ na tempo robót. Gdzieniegdzie zachwiane są łańcuchy dostaw, szczególnie od dostawców specjalistycznego sprzętu, których fabryki znajdują się na terenie Stanów Zjednoczonych, Niemiec czy Chin.

Jednym z kontraktów pozyskanych przez Trakcję jest budowa dworca Warszawa Główna Osobowa. Termin zakończenia realizacji zmieniał się, a w na budowie nie było widać znaczących postępów. Jak sytuacja wygląda na ten moment i czy znany jest nowy termin ukończenia inwestycji?

Kilka dni temu dostaliśmy Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) na budowę Warszawy Głównej Osobowej. Przesunięcie terminu budowy spowodowane było – tak jak to się często dzieje − przesunięciami w wydaniu decyzji administracyjnych. Jeśli chodzi o obecną datę ukończenia, w podpisie jest aneks, w którym ustalona przez strony planowana data zakończenia inwestycji to 30 listopada 2020 r.

Jak przebiegają prace na odcinku drogi ekspresowej S5 Szubin – Jaroszewo?

Był to bardzo problematyczny kontrakt, który zachwiał strukturami Trakcji. Ubolewam, że nie zostały wdrożone żadne odgórne instrumenty pozwalające wspomóc wykonawców, którzy zostali na placach budów i realizują kontrakty, ponosząc gigantyczne straty. Dla Trakcji ten kontrakt oznaczał około 150 mln zł straty. Kontrakt został podpisany w 2015 roku, a kończymy go w roku 2020. Wspólnie, przy wsparciu partnera konsorcjum, spółki Intercor, planujemy do końca sierpnia umożliwić ruch samochodowy w ciągu głównym, a do końca roku sfinalizować wszystkie roboty wykończeniowe i serwisowe.

Kontrakty, od których odstąpiły włoskie firmy, GDDKiA zwaloryzowała o około 60-70 proc. Wszystkie zamówienia na odcinki S5 były ogłaszane w podobnym czasie, w podobnej lokalizacji, w podobnych warunkach geotechnicznych. Prace kontynuuje trzech wykonawców – Polaqua, Intercor i Trakcja, a trzy kolejne odcinki włoskie zostały zerwane, możemy przeliczyć ile otrzymalibyśmy dopłaty, gdyby podjęta została decyzja o jego zerwaniu lub gdyby nas „wyrzucono” z kontraktu. Zamawiający ogłosiłby nowy przetarg, który uwzględniłby tę waloryzację. Była to bolesna lekcja dla Trakcji uczącej się wtedy budownictwa drogowego.

Czy w związku z pozyskiwaniem przez Trakcję kontraktów drogowych i mostowych planowana jest większa dywersyfikacja działalności?

Myślę, że Trakcja powinna stać na kilku filarach. Najważniejszym i najmocniejszym jest filar kolejowy. Rozpoczęty wiele lat temu proces dywersyfikacji działalności spółki na kontrakty z obszaru drogowego był nie do końca dobrze przemyślany. Jednak takie inwestycje jak budowa węzła drogowego w Niepołomicach, jego przedterminowe zakończenie, pokazują, że Trakcja potrafi budować również kontrakty drogowe w dobrej jakości, terminowo i z zyskiem. Będziemy więc dalej dywersyfikować działalność, jednak „core businessem” zawsze pozostanie kolej.

Czy wśród działań związanych z restrukturyzacją znajdują się działania stawiające na najnowsze tendencje obecne w budownictwie, takie jak wprowadzenie technologii BIM?

Jedną z naszych inicjatyw założonych w drugiej fali restrukturyzacji jest chęć wprowadzenia technologii BIM. Jest to piękne narzędzie. Wprowadzając ten instrument do Trakcji jako nowy standard, chciałbym korzystać z wzorców angielskich, najbardziej technologicznie zaawansowanych. Jednak nie wprowadzimy tej technologii bez zamawiających. BIM dla wielu to hasło. Tylko pozornie jest to prosty obrazek, w rzeczywistości to skomplikowane narzędzie, które łączy w sobie setki innych systemów, aplikacji, jest gigantyczną bazą danych o wydajności, jakości, obsłudze gwarancyjnej czy geodezji. Dopóki zamawiający nie określi czytelnych standardów, gdzie i w jakich obszarach należy wprowadzać BIM, dopóty wykonawcy będą raczkować, nie wiedząc, czego się od nich wymaga.

Jak wygląda portfolio kontraktów miejskich Trakcji?

Cały czas ofertujemy w inwestycjach miejskich. Startujemy we wszystkich przetargach tramwajowych, jak również w przetargach na rewitalizację ulic. Nasza spółka Dalba specjalizująca się w zakresie wykonawstwa robót inżynieryjnych startuje w przetargach związanych z odnową instalacji sieci kanalizacyjnych. Ryzyko, jakiego branża może się obawiać, to budżety samorządów, które nie były już w najlepszej kondycji po ustawowych zmianach przenoszących na samorządy odpowiedzialność związaną z reformą edukacji czy rozliczaniem CIT-u, a dodatkowo przez wprowadzony lockdown, pozbawione zostały wpływów z restauracji, klubów fitness czy innych działalności gospodarczych. Niektóre samorządy musiały wręcz wykreślić ze swoich planów wszystkie przetargi utrzymaniowo-rewitalizacyjne. Kontrakty, które obecnie finalizujemy to przebudowa torowiska tramwajowego i jezdni w ciągu ulic Krakowskiej i Dietla w Krakowie, którego ukończenie zaplanowane jest na 2 września br., zaś powrót tramwajów na tory jeszcze w wakacje. I drugi również z obszaru tramwajowego, przebudowa torowiska w ciągu ulicy Sikorskiego w Gorzowie Wielkopolskim.

Restrukturyzacja Trakcji odbywa się na poziomie reorganizacji wewnętrznej oraz poprzez pozyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania. W spółce pojawili się nowi akcjonariusze, tacy jak Agencja Rozwoju Przemysłu. Trakcja realizuje kolejne inwestycje, planuje poszerzenie swojej działalności na rynkach zagranicznych i oczekuje na przyszłe przetargi związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Więcej na temat działań restrukturyzacyjnych i aktualnych kontraktów Trakcji można przeczytać w pierwszej części wywiadu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5