Jest duża szansa, że drogowcy udostępnią kierowcom jeszcze w styczniu Most Uniwersytecki. Przypomnijmy, naprawa jest związana z awarią, którą stwierdzono rok temu.
Drogowcy pochwalili się, że trwają próby obciążeniowe na Moście Uniwersyteckim w Bydgoszczy. – W połowie przyszłego tygodnia otrzymamy wyniki prowadzonych badań. Wykonawca musi uzyskać też wszelkie niezbędne pozwolenia. Decyzje co do ewentualnego otwarcia obiektu już niebawem – poinformowali drogowcy.
Kontraktowy termin prac mija 26 stycznia tego roku. Prace wykonuje bydgoska firma „Kormost”. Zlecenie jest warte 6,3 mln zł. Naprawa jest związana z wadą konstrukcyjną, którą stwierdzono pod koniec stycznia 2021 roku. Podjęta decyzja Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej o natychmiastowym wyłączeniu przeprawy z eksploatacji wynikała z wykrycia odkształcenia połączeń przęseł z linami. Zlecone ekspertyzy wykazały, że są one za słabe i obliczeniowo mogą nie utrzymać ciężaru całego obiektu (niezależnie od ruchu pojazdów). Jedną z możliwych przyczyn wskazywany jest błąd projektowy. Po zamknięciu przeprawy konstrukcja mostowa została zabezpieczona – podparto ja przy użyciu specjalnych podpór.
Sama naprawa, w szczególności operacje na węzłach mocujących wanty była bardzo skomplikowana, bowiem była prowadzona przy częściowo odprężonych linach. Spawanie, które jest konieczne do zamocowania dodatkowych blach w węzłach mocujących, powodowało dodatkowe oddziaływanie na istniejące elementy stalowe, dlatego wykonawca realizował prace w specjalnym reżimie technologicznym. Po zakończeniu naprawy mocowań wanty ponownie zostały napięte do wymaganych parametrów. Podczas prac wykonawca zoptymalizował również do obecnych standardów system monitoringu obiektu oraz dokonał niezbędnych prac w rejonie podpór skrajnych od strony Dworca PKS-u (w zakresie łożyska mostu).
Most Uniwersytecki w Bydgoszczy położony nad rzeką Brdą jest częścią Trasy Uniwersyteckiej prowadzącej ruch od ul. Michała Ogińskiego do ul. Wojska Polskiego. Obiekt został oddany do użytku w grudniu 2013 r.