Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Prof. Jan Deja: Jestem spokojny o technologię betonową na drogach lokalnych

| Elżbieta Pałys źródło: RI 04.11.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Prof. Jan Deja: Jestem spokojny o technologię betonową na drogach lokalnych
fot. Pixabay

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Samorządy w coraz większym stopniu zaczynają dostrzegać, że drogi betonowe są ciekawą alternatywą dla rozwiązań, które były klasycznie stosowane na drogach lokalnych – mówi prof. Jan Deja, dyrektor Biura Stowarzyszenia Producentów Cementu. Podkreśla, że lokalni włodarze potrafią ocenić, jaka technologia w danych warunkach da najlepsze efekty w dłuższej perspektywie.
Zaniedbane dotychczas, zwłaszcza pod względem finansowym drogi zarządzane przez gminy i powiaty mają szansę na istotną poprawę. Za sprawą przyjętej niedawno ustawy o Funduszu Dróg Samorządowych na rozwój tych tras mają trafić rządowe dotacje w kwocie nawet do 6 mld zł rocznie. – Duże pieniądze na budowę infrastruktury samorządowej to coś, co powinno nas wszystkich cieszyć – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Jan Deja, podkreślając, że zapowiedziany program daje szansę, na komfortowe i bezpieczne trasy najbliżej miejsca zamieszkania.

Przedstawiciel SPC nie ma także wątpliwości, że te pieniądze zostaną dobrze wykorzystane, a w ramach inwestycji będą powstawały także lokalne drogi betonowe. – To drogi, które mają bardzo wysoką trwałość bez względu na to czy mówimy o betonie wałowanym czy wylewanym – zauważa. – Samorządy w coraz większym stopniu zaczynają dostrzegać, że drogi betonowe są ciekawą alternatywą dla rozwiązań, które były klasycznie stosowane na drogach lokalnych – dodaje.

To kwestia „gospodarskiego” podejścia do zarządzania i analizowania inwestycji pod kątem kosztów w całym cyklu życia. – Dobrze rozumiejący swoją rolę samorządowcy, wczuwający się w rolę prawdziwego gospodarza swojego terenu coraz częściej wybierają tę technologię – mówi Jan Deja. –Jeżeli samorządowcy będą mieli dostęp do pieniędzy, to jestem spokojny o to, że technologia betonowa na drogach lokalnych będzie się rozwijać – stwierdza przedstawiciel producentów cementu.

W październiku tego roku przedstawiciele szeroko rozumianej branży betonowej spotkali się w Wiśle na X jubileuszowych Dniach Betonu. Seminarium Techniczne odbywa się w cyklu dwuletnim, co oznacza, że pierwsze odbyło się 20 lat temu. Od tego czasu nie tylko rozwinęła się technologia, zmieniła się także dyskusja dotycząca zasadności różnicowania technologii budowy nawierzchni drogowych.

– Nikt już dziś nie próbuje udowadniać wyższości jednej technologii nad drugą – mówi Jan Deja. – To mogło być uzasadnione 20 lat temu, ale dzisiaj mamy już odcinki w technologii betonowej, wykonane wiele lat temu i możemy rozmawiać o rzeczywistych kosztach. To jest zupełnie inny etap – stwierdza, po raz kolejny podkreślając, że obie technologie powinny ze sobą konkurować, a do wyboru technologii należy podchodzić indywidualnie, biorąc pod uwagę uwarunkowania logistyczne, czy dostępność surowców. Zapisy w dokumentach nie powinny zmuszać wykonawcy do używania konkretnych materiałów, które trzeba transportować z drugiego końca Polski.

– Na każdym odcinku należałoby przeprowadzić analizę kosztów i szukać optymalnego rozwiązania – mówi Deja.

Dziś pomagają w tym także nowoczesne dokumentacje techniczne, które już zostały wypracowane lub nad którymi prace właśnie się kończą – jak w przypadku Ogólnych Specyfikacji Technicznych dla betonu nawierzchniowego czy specyfikacji dla betonu konstrukcyjnego.

– Rozmawiamy o konkretach, nie musimy już grać nastrojami – mówi Jan Deja. Fakty są takie, że pracy przy budowie dróg jest na tykle dużo, że w obu technologiach będzie co robić.

– Powinniśmy się koncentrować na tym, by budować drogi wysokiej jakości. Nie można dopuszczać do zaniżania kryteriów jakościowych, bo następne pokolenia nam tego nie wybacza – podsumowuje przedstawiciel SPC.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS