Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Prof. Janusz Rymsza: Poprawnie wybudowane mosty mogą służyć przez 100 lat

| Grzegorz Rekiel źródło: RI 15.01.2022

PARTNERZY DZIAŁU


 

Prof. Janusz Rymsza: Poprawnie wybudowane mosty mogą służyć przez 100 lat
fot. Szymon Lipiński-Kulka

Zobacz więcej na temat:

Obiekty inżynierskie

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Skala rozbiórki lub przebudowy mostów będzie coraz większa, bo tworzymy obiekty m.in. o zbyt dużych gabarytach w stosunku do potrzeb – przewiduje profesor Janusz Rymsza z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, z którym rozmawialiśmy w kontekście niedawnej katastrofy w Koszalinie.
Grzegorz Rekiel, Rynek Infrastruktury: Niedawno środowisko budowlane żyło tematem zawalenia się wiaduktu w Koszalinie w czasie prac rozbiórkowych. Jakie są zazwyczaj przyczyny katastrof budowlanych?

Profesor Janusz Rymsza, Instytut Badawczy Dróg i Mostów: Zgodnie z raportami Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego od wielu lat przyczyną około 80 proc. katastrof w Polsce są zdarzenia losowe, a wśród nich: silny wiatr, intensywne opady atmosferyczne i pożar, przy czym porywisty wiatr z nawalnymi opadami jest niemal 4 razy częstszą przyczyną katastrofy niż pożar. Uważam, że anomalie pogodowe coraz
częściej będą przyczyną tego typu zdarzeń, a dotychczasowe wymagania techniczne są niewystarczające. Przyczyną pozostałych 20 % katastrof jest przede wszystkim niewłaściwe użytkowanie istniejącego obiektu.

W sierpniu 2018 roku światem wstrząsnęła katastrofa we włoskiej Genui, gdzie roku zawalił się pochodzący z lat 60-tych wiadukt. Czy to oznacza, że znacząca część mostów w Europie Zachodniej kwalifikuje się do wymiany?

Mosty w zachodniej części Starego Kontynentu są średnio o 40 lat starsze niż w Polsce (relatywnie starą infrastrukturę mają te kraje, na terenie których nie były prowadzone działania wojenne), natomiast nie ma prostego przełożenia okresu użytkowania mostów i wiaduktów na ich stan techniczny oraz bezpieczną eksploatację. Poprawnie zaprojektowane i wybudowane obiekty mogą być eksploatowane przez nawet 100 lat. We wspomnianej Genui zawalił się wiadukt zaprojektowany przez światowej sławy projektanta prof. Riccarda Morandi’ego. Konstrukcja podpór wiaduktu była nietypowa. Do każdej z ramowych podpór dodano pylon i podwieszono do niego wsporniki za pomocą pary cięgien. Każde cięgno stanowiło element, w którym beton był sprężony stalowymi cięgnami tak, aby mógł przenosić siły rozciągające wynikające z obciążenia ruchu samochodów. Trwałość obetonowanego cięgna, poddanego rozciąganiu jest niewielka.

Rozwiązanie techniczne, w którym siły rozciągające są przenoszone przez sprężony beton, było w równym stopniu innowacyjne, co błędne. Wiadukt nie zawalił się zatem ze względu na to, że był użytkowany przez ponad 50 lat (od 1967 r.), ale przede wszystkim dlatego, że był źle zaprojektowany. 

Jak wygląda stan mostów w Polsce?

W ciągach dróg publicznych w naszym kraju około 30 proc. obiektów ma więcej niż pół wieku. Problem starzenia się infrastruktury w Polsce jest bardziej widoczny w obszarze kolejnictwa, gdzie
ponad 40% mostów ma więcej niż 100 lat. Tyle, że na szczęście, w przeciwieństwie do dróg, w kolejnictwie przez wiele lat stosowano sprawdzone rozwiązania, które zapewniały trwałość obiektów. Skala rozbiórki lub przebudowy mostów oraz wiaduktów w przyszłości będzie jednak większa niż w przeszłości.

Dlaczego?

Po pierwsze - budujemy obiekty o zbyt dużych gabarytach w stosunku do potrzeb. Nie ma odpowiedniej relacji między szerokością przeszkody, a rozpiętością przęsła przekraczającego tę przeszkodę. Po drugie - często budujemy obiekty nietypowe, o charakterze jednostkowym, oryginalnym i jedynym w swoim rodzaju. Co najważniejsze - nietypowe, duże mosty wymagają znaczących nakładów finansowych na utrzymanie ich w dobrym stanie technicznym.

Co się stanie, gdy zarządca nie będzie dysponował odpowiednimi środkami? W krótkim czasie takie obiekty trzeba będzie przebudowywać, a w skrajnym wypadku – rozbierać.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5