Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Prof. Rymsza: Przed recyklingiem nie ma ucieczki

| GR źródło: RI 20.06.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Prof. Rymsza: Przed recyklingiem nie ma ucieczki
fot. pixabay.com/pl

 

Na zmiany zachodzące w sposobie myślenia o budownictwie i wyzwania, jakie stoją przed inżynierami zwracał uwagę profesor Janusz Rymsza z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, który wygłosił wykład podczas II Forum Obiektów Infrastruktury Mostowej i Tunelowej. – Budownictwo musi być przyjazne środowisku, a obiekty – dostępne dla osób niepełnosprawnych – ocenił.
Profesor Rymsza zachodzące zmiany omówił m.in. na przykładzie dopisku, jaki znalazł się w preambule jednego z unijnych rozporządzeń dotyczących budownictwa. 10 lat temu pojawił się tam zapis, że w procesie budowlanym „należy wziąć pod uwagę zdrowie i bezpieczeństwo osób mających kontakt z obiektami budowlanymi przez ich cały cykl życia”. – Od tego momentu mówimy nie tylko o bezpieczeństwie, ale również o zdrowiu ludzi i o cyklu życia obiektów. Jeszcze w 1989 roku nikomu nie przyszło do głowy mówienie o ich rozbiórce. Uważaliśmy, że mosty są niczym piramidy: stoją i będą stały. Dzisiaj widzimy, że mają pewien horyzont czasowy. Nasze podejście w tym zakresie bardzo się zmieniło – zauważył profesor.

Inną przemianą, a jednocześnie zadaniem, przed jakim stoją inżynierowie, jest budowanie obiektów w sposób, który zgodnie z wymogiem unijnym pozwoli m.in. na „ponowne wykorzystanie lub recykling materiałów i części po rozbiórce”. – Gdybyśmy 30 lat temu rozmawiali np. o budowaniu i trwałości mostów, wszyscy wspominaliby o „wytrzymałości”, dzisiaj mówimy o „zrównoważonym rozwoju”, dążymy do tego, aby budownictwo znalazło się w obiegu „gospodarki zamkniętej” – ocenił ekspert.

Profesor Rymsza zachęcił do budowania obiektów w sposób, który minimalnie wykorzystuje zasoby naturalne. – Mamy problem z niedoborem wody, za 10 lat, a może nawet wcześniej, będziemy mieli problemy z piaskiem. Uczymy się wykorzystywać maksymalnie materiały z recyklingu. Podbudowę dróg krajowych czy wojewódzkich można wykonać w ten sposób. Im szybciej zaczniemy stosować tego typu rozwiązania, tym lepiej – apelował profesor i dodał, że „przed recyklingiem nie ma ucieczki”. – Otwarte pozostaje jedynie pytanie, kiedy dojdziemy do wniosku, że nie ma innego wyjścia – ocenił. Podał także inne przykłady. – Bariera może być wykonana np. ze stali lub z aluminium. Zastanówmy się, jak proces jej powstawania będzie wpływał na środowisko – zachęcał.

Profesor przewiduje, że maszyny budowlane będą kategoryzowane na przyjazne środowisku, np. klasy pierwszej albo nieprzyjazne, np. klasy trzeciej. – To wszystko nas czeka. Sprawy, które Unia Europejska zapisała 30 lat temu, dotarły do nas wprawdzie po wielu latach, ale dotarły. Tutaj będzie podobnie – uważa Rymsza.

Innym wyzwaniem jest dostępność obiektów budowlanych dla osób niepełnosprawnych i starszych. – W 2011 roku w Polsce 12 procent mieszkańców Polski to właśnie osoby z niepełnosprawnościami. Z kolei w 2016 roku co czwarty mieszkaniec naszego kraju ukończył 60. rok życia. W 2030 roku co 3. Polak będzie miał ponad 60 lat, a w 2050 roku co 3. mieszkaniec naszego kraju ukończy 65 lat – wyliczał ekspert, dodając, że w innych krajach prognozy demograficzne są jeszcze gorsze. – Infrastrukturę musimy w tej chwili budować zarówno z myślą o osobach niepełnosprawnych, jak też o osobach starszych, bo nie wejdą one po schodach, jeśli wykonamy je niewłaściwie – zauważył profesor.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5