Rozpoczyna się przygotowanie dokumentacji dla obwodnic Stargardu i Złocieńca w ciągu DK-20. Obie powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030. Umowy z firmami projektowymi podpisane.
– To zupełnie nowe obwodnice, dla których wcześniej nie były prowadzone prace przygotowawcze – zaznacza cytowany w komunikacie Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Podkreśla, że zależy mu na współpracy z mieszkańcami regionu, tak, żeby inwestycje jak najbardziej odpowiadały lokalnym potrzebom.
Obie obwodnice zaprojektuje firma Lafrentz Polska, a łączna wartość obu umów wynosi ok. 3 mln zł. Prace przygotowawcze mają się zakończyć w 2023 roku. Wówczas planowane jest ogłoszenie przetargów na zaprojektowanie i budowę tych obwodnic.
W zakres zleconej dokumentacji będzie wchodziło opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z raportem oddziaływania na środowisko oraz elementami koncepcji programowej. Projektant będzie także odpowiedzialny za wykonanie badań podłoża.
Dokumentacja ta pozwoli uzyskać decyzję środowiskową, w której zostanie zatwierdzony przebieg inwestycji. Następnie badania podłoża i dalsze opracowania pozwolą na ogłoszenie przetargu na realizację w formule „Projektuj i buduj”. Realizacja obu inwestycji planowana jest w latach 2024-2028.
W przypadku Złocieńca obecnie droga krajowa nr 20 prowadzi przez centrum miasta. Problemem jest przejazd przez linię kolejową, przy którym znajdują się niekorzystnie usytuowane skrzyżowania DK-20. Powoduje to problemy z bezpieczeństwem ruchu drogowego i pieszego.
Bieżące działania, prowadzone we współpracy z PKP, poprawiły warunki ruchu pieszego w tym rejonie, ale prawdziwym rozwiązaniem problemów komunikacyjnych w Złocieńcu będzie dopiero budowa obwodnicy w ciągu DK20. Szacowana długość obwodnicy to 5 km, ale dokładna długość i przebieg trasy będzie ustalona w wyniku prac przygotowawczych.
Stargard ma już obwodnicę w ciągu drogi ekspresowej S10. Przez miasto ciągle jednak przebiega DK-20 biegnąca od Stargardu przez Drawsko Pomorskie, Szczecinek i Bytów do Gdyni. Pełne wyprowadzenie z miasta ruchu tranzytowego z dróg krajowych będzie możliwe po realizacji obwodnicy również w ciągu DK-20.
Nowa trasa będzie omijała Stargard od wschodu. Droga rozpocznie się od strony Drawska Pomorskiego, kilkaset metrów przed początkiem obszaru zabudowanego Stargardu. Trasa będzie biegła w kierunku południowym, przecinając linię kolejową i dalej dolinę rzeki Krąpiel. Z istniejącą S10 połączy się na węźle Stargard Wschód, który będzie musiał zostać rozbudowany. Dokładny przebieg drogi oraz rozwiązania techniczne zostaną określone w procesie przygotowawczym.