Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Małopolskie

Przebieg obwodnicy Piwnicznej po konsultacjach społecznych

| Magdalena Romanowska źródło: RI/GDDKiA 14.09.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Przebieg obwodnicy Piwnicznej po konsultacjach społecznych
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Małopolskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Projektanci analizują możliwości realizacji korekt przebiegów obwodnicy Piwnicznej Zdroju, zaproponowanych przez część mieszkańców miasta, pod kątem rozwiązań technicznych. Po konsultacjach społecznych wpłynęło do projektantów 78 opinii, w formie wypełnionych ankiet, maili lub pism. Konsultacje odbyły się w ramach opracowania dokumentacji projektowej w fazie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej oraz uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Droga krajowa nr 87 przebiega od Nowego Sącza przez Piwniczną Zdrój do granicy państwa ze Słowacją obecnie przez środek miasta Piwniczna. 23 listopada 2004 roku została podpisana umowa pomiędzy rządami Rzeczypospolitej Polskiej i Republiki Słowackiej o budowie nowego połączenia drogowego i mostu granicznego przez rzekę Poprad w rejonie miejscowości Piwniczna i Mniszek nad Popradem (Mniszek jest na terytorium Słowacji). Granica pomiędzy państwami przebiega rzeką. W 2015 roku, w myśl zawartej umowy, został wybudowany most graniczny na rzece Poprad przez drogową administrację słowacką, która uzyskała na ten cel dofinansowanie unijne. Polska pokryła koszty budowy mostu na terytorium naszego kraju. GDDKiA przebudowała układ komunikacyjny prowadzący do mostu granicznego, wybudowała most na Popradzie w Piwnicznej Zdroju, zabezpieczyła osuwiska i naprawiła drogę w dawnym przebiegu DK-87, następnie przekazała ją gminie. Droga ta ma teraz charakter lokalny i stanowi dojazd do posesji.

Na terytorium Słowacji, z uwagi na zły stan techniczny drogi krajowej, będącej kontynuacją DK-87, wprowadzono oznakowanie ograniczające ruch do 7,5 t, zmienione później na 12 t. Z informacji, które posiada GDDKiA wiadomo, że zarządca słowackich dróg krajowych będzie w przyszłości remontował swoją drogę, by doprowadzić jej stan do odpowiednich parametrów i wówczas ograniczenia tonażu zostanie usunięte.

By zabezpieczyć centrum Piwnicznej Zdroju, wraz z Rynkiem przed zwiększonym ruchem pojazdów i poprawić bezpieczeństwo oraz komfort życia mieszkańców, podjęta została decyzja o budowie obwodnicy w ramach programu „100 obwodnic”. Jest to także spełnienie postulatu samorządu, który od lat zabiega o budowę obwodnicy. Równolegle prowadzone są prace projektowe zmierzające do zwiększenia nośności nawierzchni do 115kN/oś oraz poprawy stanu technicznego DK-87 na odcinkach przebiegających przez gminy: Stary Sącz, Rytro oraz Piwniczna - Zdrój.
Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy Piwnicznej w ciągu drogi krajowej nr 87 została podpisana w październiku 2019 roku. Zakończenia tego etapu prac zaplanowane jest na kwiecień 2022 roku.

Zakres inwestycji obejmuje budowę obwodnicy o długości około 2,5 km, skrzyżowań na początku i końcu obwodnicy, murów oporowych, przebudowę DK-87 i istniejących skrzyżowań w niezbędnym zakresie, budowę lub przebudowę: dróg serwisowych obsługujących przyległy teren, obiektów inżynierskich (w tym most na rzece Poprad, wiadukt nad linią kolejową, tunel), odwodnienia projektowanych dróg oraz obiektów, oświetlenia, urządzeń i obiektów ochrony środowiska (m. in. ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, zieleni izolacyjnej), przebudowę infrastruktury technicznej kolidującej z projektowanym zamierzeniem, zjazdów oraz dróg innych kategorii w niezbędnym zakresie, budowę kanałów technologicznych, zagospodarowanie zieleni oraz nasadzenia zieleni izolacyjnej, wykonanie urządzeń BRD, w tym znaków zmiennej treści i barier ochronnych, oznakowania poziomego i pionowego.

Przygotowane zostały trzy warianty przebiegu obwodnicy Piwnicznej Zdroju. Wariant 1 przebiega po wschodniej stronie miejscowości i rozpoczyna się na istniejącej DK-87 w km około 23+700, skrzyżowaniem typu rondo w rejonie cmentarza. Następnie przechodzi wiaduktem nad linią kolejową LK96 oraz nad drogą w kierunku centrum Piwnicznej. Dalej przebiega łukiem między linią kolejową i rzeką Poprad. W rejonie stacji PKP przechodzi w estakadę biegnącą nad rzeką Poprad, kładką i równolegle nad ul. Kościuszki, gdzie później przechodzi bezpośrednio w tunel pod górą Kicarz. Po stronie południowej wariant 1 włącza się do istniejącego przebiegu DK-87. W tym miejscu zaprojektowano węzeł zapewniający niepełne relacje skrętne: centrum Piwnicznej – Mniszek oraz relację odwrotną z Mniszka w kierunku centrum Piwnicznej.

Drugi wariant przebiega po wschodniej stronie miejscowości i rozpoczyna się na istniejącej DK-87 w km około 23+700, skrzyżowaniem typu rondo w rejonie cmentarza. Następnie przechodzi wiaduktem nad linią kolejową LK96 oraz nad drogą w kierunku centrum Piwnicznej. Dalej przebiega między linią kolejową i rzeką Poprad. W rejonie stacji PKP przechodzi nad drogą prowadzącą do kładki pieszej. Następnie biegnąc łukiem dalej pomiędzy linią kolejową i rzeką Poprad przechodzi w obiekt mostowy nad rzeką i nad ul. Kościuszki. Obiekt ten przechodzi w drogę prowadzącą łukiem w rozkopie, gdzie następuje włączenie do istniejącego przebiegu DK-87. W tym miejscu zaprojektowano węzeł zapewniający niepełne relacje skrętne: centrum Piwnicznej – Mniszek oraz relację odwrotną z Mniszka w kierunku centrum Piwnicznej.

Wariant 3A przebiega po zachodniej stronie miejscowości i rozpoczyna się na istniejącej DK-87 w km około 23+500, skrzyżowaniem typu rondo w rejonie cmentarza. Następnie wznosi się obiektem mostowym przechodzącym w rozkop przebiegając łukiem prowadzącym w kierunku południowym. Po wyjściu z rozkopu przechodzi obiektem nad doliną i bezpośrednio w tunel o długości ok. 470 m, prowadząc aż do wylotu po południowej stronie zbocza. W tym miejscu tunel przechodzi w estakadę nad ul. Daszyńskiego, linią kolejową i rzeką Poprad, schodząc do poziomu terenu po zachodniej stronie szkoły, a następnie łukiem na końcu odcinka włącza się do istniejącego układu drogowego poprzez skrzyżowanie typu rondo.

Nie ma planów, by została zmieniona kategoria dla drogi krajowej nr 87, ani jej kontynuacji na terytorium Słowacji. Ten ciąg komunikacyjny nie należy do sieci TEN-T, czyli Transeuropejskiej Sieci Transportowej.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5