Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Biznes - Polska

Przed e-commerce i branżą kurierską duże wyzwania

| inf. pras. źródło: inf. pras. 23.03.2020

PARTNERZY DZIAŁU


 

Przed e-commerce i branżą kurierską duże wyzwania
fot. pixabay.com/Skitterphoto

Zobacz więcej na temat:

Logistyka

Firmy transportowe

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Na skutek konsolidacji w branży e-commerce w 2020 r. wzmocni się trend spadku ilości zakładanych nowych e-sklepów a z rynku może ich zniknąć nawet 5 proc. – szacują eksperci Pointpack. Konsekwencje zmian w branży odczują również spółki świadczące usługi kurierskie oraz firmy technologiczne.
Przedstawiciele spółki wskazują, że duży wpływ na ekosystem polskiego rynku e-commerce, pomimo wzrostu jego wartości i ilości e-konsumentów, będą miały aktywności takich podmiotów, jak Allegro, Amazon czy AliExpress oraz silne marki wiodących e-sklepów, które zapowiedziały zwiększenie swojego zaangażowania w Polsce. Realizowana przez nie ekspansja i rywalizacja o przyciągnięcie klienta utrudnia wejście na rynek e-handlu. Eksperci wskazują jednak, że bardziej odczuwalne w branży będzie zmniejszenie konkurencyjności małych podmiotów poprzez ograniczenie ich innowacyjności. Technologia rozwijana poprzez duże platformy może skutecznie ograniczyć zasięg rodzimych projektów w obszarze fulfillment, web store, marketing automation czy fintech.

– Należy pamiętać, że specyfika polskiego rynku e-commerce polega m.in. na tym, że do tej pory był on relatywnie rozdrobniony. Miało to wpływ na rozwój firm technologicznych, które rosły głównie dzięki licznym polskim e-sklepom. Konsolidacja może zniszczyć podwaliny dla powstawania i rozwoju tego typu firm. Wpłynie to negatywnie na konkurencyjność wspomnianych sklepów internetowych,
a to jeszcze mocniej przyspieszy proces konsolidacji i osłabi ekosystem e-biznesu w Polsce. W efekcie tylko więksi gracze będą gotowi rozwijać lub kupić dla siebie technologie wspierającą sprzedaż w sieci – wskazuje Marek Piosik, prezes Pointpack S.A.

Zdaniem ekspertów Pointpack S.A. widoczne już zmiany na rynku e-commerce szybko przekładają się na rynek przesyłek kurierskich. Przewidują, że wraz ze wzrostem udziału w rynku wiodących e-sklepów i platform sprzedażowych, wzrośnie poziom rywalizacji w branży kurierskiej i konieczność optymalizacji kosztów dystrybucji, np. przez rozbudowę sieci punktów i urządzeń nadawczo-odbiorczych. Udział dużych nadawców w wolumenie niektórych firm kurierskich osiąga już nawet bowiem nawet 40%. Wpływa to na coraz większe uzależnienie się kurierów od znaczących nadawców a w konsekwencji istotnym obniżeniu marży.

– Utrata kluczowego klienta, takiego jak znana platforma sprzedażowa, może oznaczać dla firmy kurierskiej spore wyzwanie. Jej zarząd musi rozsądnie dywersyfikować ryzykiem współpracy z takim nadawcą, biorąc pod uwagę nie tylko zagrożenia wynikające z pracy na bardzo niskiej marży, ale też ryzyko nagłej utraty sporego udziału wolumenu oraz stworzenia dogodnych warunków do rozwoju dla potencjalnego przyszłego konkurenta. Firma kurierska przy współpracy z dużym nadawcą musi coraz częściej wybierać, na ile warto jest sprzedawać usługi w bardzo niskiej cenie oraz czy nawet nie zrezygnować z części wolumenu, jaki oferują do przewozu tacy nadawcy – przekonuje Marek Piosik.

Jako dodatkowy element ryzyka w branży firmy doręczające przesyłki biorą pod uwagę integrację pionową. Podobnie, jak na rynkach amerykańskim czy w zachodniej Europie, w Polsce może pojawić się praktyka polegająca na samodzielnym rozwożeniu przesyłek przez dużych nadawców. Wymaga to od nich budowy infrastruktury kurierskiej od podstaw. Jest to jednak proces angażujący ogromne zasoby czasowe i finansowe, którymi dysponują tylko najwięksi uczestnicy rynku. Alternatywą są akwizycje na polskim rynku kurierskim lub alians strategiczny.

– Sytuacja jest o tyle ciekawa, że na polskim rynku wciąż działa relatywnie wiele firm kurierskich. Raczej żadna z globalnych firm kurierskich się z niego nie wycofa przez sprzedaż krajowego oddziału, chociaż tego nie można wykluczyć przy zawirowaniach w gospodarce globalnej. Niemniej mamy kilka firm kurierskich o zasięgu krajowym i wiele o zasięgu regionalnym/miejskim. W tym kontekście spodziewane pojawienie się Amazona na polskim rynku, który na innych rynkach sam częściowo realizuje dostawy przesyłek, mogłoby dodatkowo ubarwić już rozgrzaną do czerwoności konkurencję, zarówno na rynku kurierskim, ale przede wszystkim na rynku e-commerce. Nadchodzą ciekawe lata w e-handlu. Warto byłoby wspierać małe e-sklepy i rodzime firmy technologiczne, które mogą decydować w przyszłości o sile przewag konkurencyjnych całej branży i zdrowiu ekosystemu e-handlu w Polsce – zwraca uwagę Marek Piosik.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5