Kolejne etapy przekopu Mierzei Wiślanej. 4 października 2019 roku została podpisana umowa na wykonanie pierwszego etapu, a Urząd Morski zapowiada pojawienie się tam ciężkiego sprzętu budowlanego już w wkrótce. Teraz dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni ogłosił przetarg na pełnienie funkcji inżyniera kontraktu w ramach tej części budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
Jak już informowaliśmy, 4 października 2019 roku Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na pierwszy etap przekopu Mierzei Wiślanej. Wykonawcą zostało konsorcjum Besix , NDI S.A. I NDI Sp. z o.o. Kwota kontraktu to ponad 922 mln zł. Teraz dla tego etapu zadania poszukiwany jest inżynier kontraktu.
Zwycięzca przetargu będzie pełnił funkcję inżyniera kontraktu, inspektora nadzoru i wykonawcy prac projektowych na wezwanie zamawiającego. O wyborze wykonawcy zadecyduje w 20 procentach doświadczenie zawodowe kierownika personelu inżyniera – inżyniera rezydenta, w 10 procentach doświadczenie zawodowe inspektora nadzoru robót hydraulicznych, i w 10 procentach doświadczenie zawodowe inspektora nadzoru robót w branży mostowej. Najbardziej decydującą, bo w 60 procentach, będzie cena.
Oferty w przetargu można składać do 22 października 2019. Umowa będzie obowiązywała przez 44 miesiące od jej zawarcia.
Warto przypomnieć, że prace przygotowawcze na terenie inwestycji trwają już od początku grudnia 2018 roku na mocy decyzji środowiskowej. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska do tej pory rozpatruje odwołania od tej decyzji. Zastrzeżenia do projektu ma także Unia Europejska. W trakcie planowania kolejnych etapów ze strony UE docierały sygnały o sztywnych wytycznych obowiązujących w przypadku takich przedsięwzięć, a do których Polska się nie stosuje. UE wyraźnie prosiła o wstrzymanie prac do wyjaśnienia wątpliwości.
Przypominamy, że inwestycja zakłada wykonanie kanału o głębokości 5 m, maksymalnej szerokości użytkowej ok. 120 m i długości ok. 1350 m. Kanał ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m i szerokości 20 m. Główną częścią ma być śluza o długości ok. 270 m. Nad kanałem, po żeglugowym na Mierzei Wiślanej, po obu stronach śluzy mają powstać dwa mosty obrotowe, które zapewnią ciągły ruch kołowy na drodze wojewódzkiej nr 501 – to uczęszczana przez turystów trasa od strony Gdańska w kierunku m.in. Krynicy Morskiej.