Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Zagranica - Przemyśl

Przemyśl zabiega o lepsze połączenia transportowe z Ukrainą

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 21.03.2017

PARTNER DZIAŁU


 

Przemyśl zabiega o lepsze połączenia transportowe z Ukrainą
fot. Prodi6520, https://commons.wikimedia.org

Więcej z regionu:

Przemyśl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Język ukraiński między innymi można usłyszeć na stoku narciarskim w Przemyślu, na starówce czy w kinie, zatem w naszym przypadku w grę w chodzi nie tylko handel. Granica odgrywa więc ogromną rolę jeśli chodzi o rozwój gospodarczy miasta – podkreśla w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Janusz Hamryszczak, zastępca prezydenta Przemyśla.
Granica bodźcem dla handlu i usług

Przemyśl jako miasto przygraniczne czerpie korzyści ze swojego położenia. – Jesteśmy w obszarze tzw. małego ruchu granicznego, czyli przekraczanie granicy dla obywateli Ukrainy jest swobodniejsze – zaznacza Janusz Hamryszczak.

Na przejściu drogowym Medyka – Szeginie w ciągu roku odnotowywanych jest kilka milionów przekroczeń, przy tym granicę kilkukrotnie pokonują te same osoby. Wiąże się to z wizytami towarzyskimi. Zamieszkujących po obu stronach granicy łączą bowiem silne więzi rodzinne i przyjacielskie. – Jednak, moim zdaniem, większość przekroczeń odbywa się w celach handlowo-usługowych – zaznacza wiceprezydent.

To ma niebagatelny wpływ na gospodarkę miasta. Ukraińcy robią zakupy w tutejszych sklepach, przede wszystkim tych wielkopowierzchniowych, zlokalizowanych przy drodze bezpośrednio prowadzącej z Medyki (ul. Lwowska). Ich obecność przekłada się również na funkcjonowanie usług i drobnych przedsiębiorstw. Dzisiaj część Ukraińców odwiedzających Przemyśl przebywa tutaj także turystycznie, często łącząc możliwości rekreacji z celami handlowymi.

Kolejny impuls gospodarczy na granicy

– Jako samorząd od kilku lat zabiegamy o jak najszybszą budowę przejścia Malhowice – Niżankowice – podkreśla Janusz Hamryszczak.

Nowe przejście, planowane do budowy w latach 2018 – 2019, zlokalizowane zostało na starym szlaku transportowym Przemyśl – Dobromil – Sambor – Truskawiec. Ponadto otworzy drogę do tzw. ukraińskich Bieszczad.

– Dzisiaj podróż z Przemyśla na przykład do Truskawca wiedzie drogą na Lwów przez przejście Medyka – Szeginie. Potem trzeba zawrócić na Truskawiec. Nowe przejście skróci podróż do nas z Sambora, Truskawca czy Dobromila o kilkadziesiąt kilometrów. To będzie wymierna korzyść. Ponadto, dzięki łatwiejszemu dojazdowi również tamtejsze tereny dla mieszkańców Przemyśla i turystów tu przebywających staną się bardziej atrakcyjne niż do tej pory. Dotąd dostęp do nich blokował brak dogodnego przejścia granicznego – podkreśla wiceprezydent. O budowie tego przejścia napisaliśmy TUTAJ 

Kolej dla pogranicznej turystyki

Niemal równolegle do drogi krajowej nr 28 Przemyśl – Medyka biegnie magistrala kolejowa z Ukrainy do stacji Przemyśl Główny, do której jest doprowadzony tzw. szeroki tor. – Pod koniec zeszłego roku udało się uruchomić połączenie kolejowe Kijów – Przemyśl. Dworzec w Przemyślu automatycznie stał się węzłem transportowym – informuje Janusz Hamryszczak.

Z Niżankowic, leżących po stronie ukraińskiej, również prowadzi linia kolejowa, która dochodzi do dworca głównego w Przemyślu. Ten tor przez dwadzieścia był nieużytkowany. Szlak porośnięty chaszczami w ubiegłym roku w efekcie społecznej inicjatywy został odkrzaczony. W grudniu trasę do Niżankowic pokonała drezyna z przedstawicielami Przemyśla wiozącymi mikołajkowe prezenty dla dzieci. Podobnie jak Polakom również Ukraińcom zależy, by wraz z otwarciem nowego przejścia pieszo-samochodowego Malhowice – Niżankowice udrożnić w tym miejscu szlak kolejowy. W przypadku Ukrainy nie ma szczególnych komplikacji. W przeciwieństwie do tutejszych dróg infrastruktura kolejowa w tym obszarze jest dobra. Tam też kursuje regularnie pociąg, wykonując przewozy o charakterze regionalnym.

– Razem ze Stowarzyszeniem Linia 102 rozmawialiśmy o turystycznym wykorzystaniu tego toru. Z rozmów z dyrekcją w Rzeszowie wynika, że jest zrozumienie dla naszej inicjatywy. Ale to połączenie kolejowe na razie nie jest przedmiotem planów naszej kolei – mówi Janusz Hamryszczak.

Uruchomienie linii wymaga poniesienia pewnych nakładów. Remontu potrzebuje wiadukt na tym szlaku. Jak szacuje wiceprezydent Przemyśla jest to wydatek co najwyżej na poziomie 200 – 300 tys. zł. Nie jest więc to finansową przeszkodą, której kolej by nie udźwignęła. – To pewnie byłby pierwszy etap tego przedsięwzięcia, na którym miastu zależy, by móc uruchomić linię z przejażdżkami drezynami czy odkrytymi wagonikami. Nie powinno być więc z tym problemów, pod warunkiem, że nie zostanie zaniechana ta inicjatywa w najbliższym czasie, bo chaszcze znowu odrosną – podkreśla Janusz Hamryszczak.

Kolej dla pogranicznej gospodarki

Z torem do Niżankowic łączone są też szanse na jego gospodarcze wykorzystanie. Władze Przemyśla podjęły rozmowy z przedstawicielami biznesu w ukraińskim Chyrowie. Tam swoje przedsięwzięcie zlokalizował m.in. chiński inwestor. – Stąd pojawiło się większe zainteresowanie uruchomieniem linii dla celów gospodarczych, pod kątem wymiany handlowej z Polską. Natomiast, trudno przewidzieć kiedy to nastąpi – stwierdza Janusz Hamryszczak.

W tym przypadku nasz tor wymagałby nakładów na dostosowanie. Teraz wąskim torem towary można przewieźć do Niżankowic i tam musiałoby nastąpić przeniesienie transportu na szeroki tor.

W kręgu zainteresowań miasta, związanych z gospodarczym rozwojem, leży też inny, nieczynny tor, położony w obszarze specjalnej strefy ekonomicznej. W ubiegłym roku strefa została poszerzona o 40-hetarową działkę udostępnioną przez Agencję Nieruchomości Rolnych. Właśnie na granicy tej działki są szyny kolejowe.

– Potencjalni inwestorzy pytają o możliwość ich przerobienia na szeroki tor z myślą o wymianie z Ukrainą. O tym rozmawiamy z koleją. Nie mówi nie – zaznacza Janusz Hamryszczak. Według wstępnych szacunków nakłady jakie kolej musiałby ponieść sięgają 20 – 35 mln zł.

Miasto jest zainteresowane pozyskaniem inwestorów do strefy ekonomicznej. Dzisiaj rynek pracy w mieście jest ograniczony, a bezrobocie sięga poziomu 14 proc. (poziom średniej wojewódzkiej to 11 proc., a krajowej – niespełna 9 proc.). – Staramy się więc by jakiś inwestor do nas zawitał i dał znaczący impuls dla rynku pracy. Teraz widzimy takie zainteresowanie, przynajmniej w rozmowach, właśnie w odniesieniu do tego poszerzonego obszaru strefy i jej możliwego połączenia kolejowego – podkreśla wiceprezydent. Dodaje też, że jest to istotne w najbliższej perspektywie. Wkrótce bowiem powinien nasycić się rynek inwestycyjny Rzeszowa. Zatem wkrótce może kapitał skieruje się do Przemyśla.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS