Do końca marca Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa rozpisze nowy przetarg na projekt drogi ekspresowej S14 – zachodniej obwodnicy Łodzi. Tym samym unieważnione zostaje postępowanie, które było bliskie finału. Najtańsze oferty w tym przetargu istotnie przekroczyły jednak budżet zamawiającego.
Nowy projektMIB liczy, że w nowym projekcie będą zastosowane tańsze rozwiązania techniczne, co pozwoli zrealizować zachodnią obwodnicę Łodzi przy niższym budżecie. Oznacza to jednak, że budowa tej trasy istotnie się opóźni.
Jak poinformował wiceminister Jerzy Szmit, planowany budżet zachodniej obwodnicy Łodzi został przekroczony o 264 mln zł – z 1,79 mld zł do 2,06 mld. – Na podstawie analizy oraz wymaganych standardów projektowania oceniamy, że zadanie jest przewymiarowane – stwierdził. Zdaniem Jerzego Szmita można wprowadzić do niego istotne zmiany, m.in. skorygować niweletę drogi, co będzie skutkowało zoptymalizowaniem rozdziału mas ziemnych, czy zmienić konstrukcję nawierzchni, wzmocnień i posadowienia mas ziemnych. Według MIB można też mienić sposób wzmocnienia podłoża czy ujednolicić konstrukcję obiektów inżynierskich, za czym przemawia brak istotnych przeszkód terenowych.
– Szacujemy, że projekt będzie kosztował 8-10 mln zł – powiedział podczas dzisiejszego briefingu wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Dodał, że ma nadzieję, iż przy pracy nad nowym projektem będzie wykorzystana dotychczasowa dokumentacja, co pozwoli na przyśpieszenie prac.
Za drogoJerzy Szmit mówiąc o decyzji w sprawie S14 odwołał się do niedostatku środków na realizację PBDK – według MIB na jego realizację brakuje ok. 90 mld zł. Realizacja S14 według obecnych standardów pogłębiłaby ten deficyt.
Zdaniem wiceministra, za kwotę, którą trzeba by było dołożyć do S14 można wybudować dużą obwodnicę, np. Kołbieli czy Niemodlina. to także wartość pozwalająca na realizację kilku mniejszych obwodnic, np. Zatora, Nowego Sącza, Chełmca, Myśliny i Łochowa. – Koszt budowy jednego kilometra tej drogi miał wynosić 62 mln zł, a przy zwiększeniu środków byłoby to 72 mln zł za kilometr. To za duża cena i uważam, że można zbudować ją taniej – mówił Jerzy Szmit. – Warto także spojrzeć na średni koszt budowy kilometra dróg krajowych i autostrad w Polsce. Jest to ok. 40 mln zł – dodaje.
Ważna inwestycjaS14 Zachodnia obwodnica Łodzi ma połączyć węzeł Łódź Lublinek na już istniejącym odcinku S14 z DK91 (skrzyżowanie w miejscowości Słowik). Zamówienie zostało podzielone na dwie części. Oferty w przetargu otwarto na początku lutego. Najtańszą propozycję złożył Budimex, który zaproponował 768,678 mln zł za pierwszy odcinek i 811,968 mln zł za drugi. Budżet zamawiającego wynosił odpowiednio: 672,020 mln zł i 759,270 mln zł.
Zachodnia obwodnica Łodzi pozwoliłaby domknąć łódzki ring autostradowy. Wyprowadziłaby także ruch tranzytowy z DK-71, przebiegającej przez centra miast aglomeracji łódzkiej - Pabianic, Konstantynowa Łódzkiego, Aleksandrowa Łódzkiego i Zgierza. Według zapowiedzi, umowy na jej realizację miały być podpisane w maju tego roku. w obecnej sytuacji realizacja znacznie się opóźni.