Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Autostrady - Polska

Przez bramki bez zatrzymywania. Jak chętnie korzystamy

| Elżbieta Pałys źródło: RI 02.10.2019

 

Przez bramki bez zatrzymywania. Jak chętnie korzystamy
Fot. Google Maps

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Najpierw na A1 między Gdańskiem a Toruniem, potem także na A4 między Katowicami i Krakowem – na tych płatnych odcinkach autostrad można płacić korzystając z aplikacji na telefon komórkowy. Co ważne, ta sama aplikacja działa na obu odcinkach. Do tej pory w systemie Autopay zarejestrowało się ponad 135,5 tys. kierowców.
Możliwość płatności przy pomocy aplikacji Autopay opartej na automatycznym rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych pojawiła się w lipcu ubiegłego roku na autostradzie A1 między Gdańskiem i Toruniem. Wówczas jednak ruszyła tylko pilotażowo. Na tym etapie korzystanie z aplikacji było ograniczone m.in. wyłącznie do pojazdów osobowych i zarejestrowanych w Polsce a płacić przy użyciu aplikacji mogli tylko ci kierowcy, którzy korzystali z całego płatnego odcinka. W pełnym zakresie wprowadzono ją pod koniec czerwca tego roku. W połowie lipca możliwość uiszczania opłat przy pomocy tej samej aplikacji wprowadził zarządca A4 Katowice – Kraków.

Obecnie w systemie Autopay zarejestrowanych jest ponad 135,5 tys. kierowców – korzystających albo z autostrady A1, albo z A4 Katowice – Kraków, bądź też z obu autostrad objętych usługą videotollingu.

Więcej na A1, mniej na A4

Według danych na koniec wakacji, na autostradzie A1 przy pomocy aplikacji odbywało się średnio ok. 10 proc. transakcji dziennie. Jak informowało biuro prasowe koncesjonariusza, największym powodzeniem aplikacja cieszyła się wśród przejeżdżających przez SPO Stanisławie – tam udział transakcji, w których wykorzystano videotolling sięgał 27 proc. Na placach w Swarożynie i Pelplinie było to odpowiednio 16 i 17 proc.

Na A4, gdzie aplikacja została wprowadzona później, na razie ten rodzaj płatności jest mniej powszechny. – Płatności przy użyciu aplikacji Autopay, na bardzo wczesnym etapie rozwoju tej usługi, stanowią 3,2 proc. wszystkich transakcji na A4 Katowice – Kraków – informuje Marta Dobrzańska z biura prasowego Staleksportu Autostrady Małopolskiej.

Jak mówi przedstawicielka koncesjonariusza, videotolling na A4 Katowice – Kraków przeznaczony jest przede wszystkim dla podróżujących autostradą w weekendy i wakacje. – Jest to również atrakcyjna forma wnoszenia opłaty za przejazd dla kierowców, którzy korzystają z koncesyjnego odcinka A4 regularnie – mówi Marta Dobrzańska, podkreślając że to wygodne narzędzie – użytkownicy dzięki bramce dedykowanej płatnościom mobilnym przejeżdżają przez place poboru opłat praktycznie bez konieczności zatrzymywania pojazdu.

Kiedy wpływ na przepustowość

Oprócz wygodny, z płatnościami opartymi na videotollingu wiązały się nadzieje na poprawę przepustowości placów poboru opłat. Choć na pasach to automatycznej płatności przejazd odbywa się płynnie, nie udało się na razie wyeliminować np. wakacyjnych zatorów na A1. Żeby tak się stało, potrzebnych jest więcej bramek przeznaczonych wyłącznie do płatności bez zatrzymywania. Z kolei aby zwiększyć liczbę „błyskawicznych” szlabanów, z systemu musi korzystać większa liczba kierowców – to działanie na zasadzie samonapędzającego się mechanizmu.

Na upowszechnienie tej metody płatności wpłynęłoby uruchomienie videotollingu także na innych odcinkach autostrad płatnych – zauważa przedstawicielka Staleksportu. – Podróżujący np. z Wrocławia do Krakowa lub z Gdańska do Zakopanego mogliby korzystać z tego samego systemu, pomimo różnych odcinków autostrad i różnych stawek za przejazd – stwierdza.

Obecnie trwają prace nad nowym krajowym systemem poboru opłat obsługiwanym przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Ma być uruchomiony w 2021 roku. Na razie wiadomo, że ma być oparty o technologię satelitarną. Nie wiadomo czy uda się przy okazji zintegrować płatności na wszystkich płatnych odcinkach – zarówno od pojazdów powyżej 3,5 tony jak i osobowych.


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5