Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie rozpoczyna przygotowania pod planowaną w przyszłości rozbudowę drogi krajowej z Olsztyna do Szczytna. Dzisiaj trakt ten słynie z wielu zakrętów, co wpływa na złą jakość jazdy. Plany zakładają rozbudowę drogi w śladzie istniejącym z ewentualną korektą łuków.
Rozpoczęło się poszukiwanie wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa drogi krajowej nr 53 na odcinku Olsztyn – Szczytno". Zamawiający wymaga również opracowania materiałów niezbędnych do przygotowania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.
To wstęp do planowanej w przyszłości inwestycji na drodze z Olsztyna do Szczytna. Wykonawca opracowania określi zakres rzeczowy i finansowy przedsięwzięcia oraz ustali jego efektywność. Celem jest wskazanie optymalnego przebiegu drogi krajowej nr 53 Olsztyn – Szczytno. Podstawowym wariantem inwestycji jest rozbudowa drogi w śladzie istniejącym. Dodatkowo wykonawca przeanalizuje dwa warianty. W pierwszym przeanalizowane zostaną obwodnice dla miejscowości Klewki, Trękusek, Tylkowo, Pasym, Grom, Leleszki, Jęcznik. Drugi wariant ma uwzględnić zaś nowy przebieg dk 53 na odcinkach wymagających korekty osi drogi ze względu na niekorzystną lub niezgodną z przepisami geometrię.
Zamawiający zaznacza, że nie jest wymagane analizowanie wariantów nowego przebiegu dk 53 na odcinkach, gdzie obecne parametry geometryczne oraz zagospodarowanie terenu przyległego pozwalają na dostosowanie drogi do klasy GP w istniejącym przebiegu. Ze względu na ogólny charakter opracowania zaznaczono w zamówieniu, że większość elementów planowanego zadania inwestycyjnego ma być szacowanych wstępnie, a tylko niewielka ich liczba określana ma być szczegółowo.
Rozbudowa drogi miałaby się rozpocząć od ronda pomiędzy Szczęsnym a Klewkami do początku projektowanej obwodnicy Szczytna. Trakt będzie projektowany do prędkości 80 km/h poza terenem zabudowanym do standardu GP z naciskiem na oś wynoszącym 115 kN. Inwestycja ma objąć poza rozbudową jezdni, budową skrzyżowań drogowych i obiektów inżynieryjnych, także budowę dodatkowych jezdni, obsługujących przyległy teren, budowę systemu odwodnienia, budowę m.in. ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt, ogrodzeń, zieleni izolacyjnej, ciągów dla ruchu pieszego i rowerowego, oświetlenia drogowego. Wykonawca dokumentacji przedstawi również plan zastąpienia przejazdów kolejowo-drogowych rozwiązaniami bezkolizyjnymi.
GDDKiA zaplanowało 15 miesięcy na opracowanie dokumentacji. Składanie ofert wyznaczono do 20 października tego roku. Wybór wykonawcy poprzedzony będzie analizą zaoferowanej ceny (60 proc.) oraz składu zespołu projektowego (40 proc.). W tym ostatnim parametrze, punkty będą przyznawane za skierowanie do realizacji zamówienia autora posiadającego doświadczenie w wykonaniu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Kolejne punkty będą przyznawane jeżeli wykonawca wykaże się dokumentacją projektową STEŚ lub STEŚ-R lub STEŚ-R etap I dla budowy lub rozbudowy dróg lub ulic klasy min. G o długości co najmniej 9 km wykonaną przez osobę wskazaną do pełnienia funkcji projektanta branży drogowej. Ostatnie punkty zostaną przyznane za doświadczenie geologa.