Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Lubuskie

Przyspieszają przygotowania obwodnicy Strzelec Krajeńskich

| Agnieszka Serbeńska źródło: RynekInfrastruktury.pl 25.03.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Przyspieszają przygotowania obwodnicy Strzelec Krajeńskich
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

Obwodnice
Strzelce Krajeńskie

Więcej z regionu:

Lubuskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Najpóźniej w maju mieszkańcy Strzelec Krajeńskich wyrażą opinie o proponowanych wariantach przebiegu obwodnicy. Wcześniej musieli stoczyć batalię o wpisanie jej do PBDK. Teraz jej przygotowania nabierają tempa. – Wszystko idzie w dobrą stronę. Jednak nie uwierzymy w obwodnicę póki nie zobaczymy pracującego na jej budowie ciężkiego sprzętu – mówi w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Mateusz Karkoszka, wiceburmistrz Strzelec Krajeńskich.
Przecinającą miasto drogą krajową nr 22 wiedzie ruch pomiędzy granicą z Niemcami a Pomorzem. Lubuski oddział GDDKiA przystąpił do konsultacji wariantów obejścia Strzelec Krajeńskich. Dotąd tym propozycjom przyjrzeli się samorządowi urzędnicy. Z czterech wcześniej branych pod uwagę szlaków w tej chwili „w grze” są dwa: dłuższy północny i krótszy południowy.

Wariant optymalny

– Odbyliśmy spotkanie z kierownikami referatów środowiska, inwestycji oraz zagospodarowania przestrzennego. W naszej opinii najbardziej korzystny byłby wariant północny – informuje Mateusz Karkoszka.

W tym przypadku obwodnica będzie mierzyła ok. 8 - 8,5 km. Na tym przebiegu w zasadzie nie ma prywatnych działek czy zabudowy mieszkaniowej. Trasa przecina grunty pozostające w gestii Agencji Nieruchomości Rolnych. Zatem procesu budowy nie opóźnią protesty i procedury wywłaszczeniowe, w przeciwieństwie do wariantu południowego, gdzie istnieje dość gęsta zabudowa. – Wariant południowy obwodnicy, tj. mierzący 6 - 6,5 km, choć krótszy wcale nie będzie tańszy – zastrzega Mateusz Karkoszka. O kosztach w tym przypadku decydują trudniejsze dla budowy warunki terenowe i gruntowe.

– Z docierających do nas sygnałów wynika, że zdecydowana większość naszych mieszkańców opowiada się za północnym szlakiem obwodnicy – mówi wiceburmistrz.

Zanim jednak obwodnica Strzelec Krajeńskich została ujęta w rządowych planach inwestycyjnych mieszkańcy i samorząd miasta stoczyli batalię. Okazało się, że ta potrzebna miastu droga nie znalazła się w konsultowanym na przełomie 2014 i 2015 roku projekcie Programu Budowy Dróg Krajowych. W trakcie opiniowania dokumentu mieszkańcy zasypali resort infrastruktury 3 tys. wniosków o zmianę decyzji. Oczywiście z pomocą przyszli parlamentarzyści i samorządowcy lubuskiego regionu. Ostatecznie inwestycja Strzelec Krajeńskich znalazła się w zestawieniu obwodnic PBDK z datami realizacji 2019 – 2024.

Droga łatwiejsza i tańsza

Szczęśliwie dla projektu procedury przygotowawcze ruszyły z tempa. Już jesienią 2015 r. GDDKiA O/Zielona Góra ogłosiła przetarg, a w kwietniu następnego roku podpisała umowę z wykonawcą Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ). Dokument zlecono w formie rozszerzonej, a więc pełniejszego opracowania dającego możliwość przyspieszenia prac przygotowawczych na kolejnych etapach.

Sama budowa nie powinna też przysporzyć kłopotów. Teren zaplanowany pod budowę nie jest ani zbyt pofałdowany ani podmokły. Na przebiegu drogi nie ma potrzeby budowy węzłów. Na skrzyżowaniach z drogami niższych kategorii powstaną ronda. Jedynym obiektem nieco bardziej skomplikowanym będzie wiadukt.

Zysk gospodarki

– Zdajemy sobie sprawę, że nasza opinia nie do końca będzie wiążąca dla GDDKiA – mówi Mateusz Karkoszka w kontekście wydanych opinii przez jego urząd oraz planowanych konsultacji z mieszkańcami. Zaznacza, że o opłacalności przedsięwzięcia inwestycyjnego ostatecznie zdecyduje STEŚ. – Ale jeśli mamy zrobić coś, co ma służyć miastu wiele lat, to zróbmy tak, by nie ograniczyć jego rozwoju – zastrzega wiceburmistrz.

Bywa często, że ruch w mieście korkuje się na 2-3, a nawet 4 godziny. Dla ruchu pojazdów jadących na kierunku Gorzów Wielkopolski – Gdańsk nie ma żadnej alternatywnej drogi. Jest to jedyna w tym miejscu bezpłatna trasa, którą ruch turystyczny i ciężkie transporty omijają płatny odcinek autostrady A2.

Brak obwodnicy nie tylko tamuje ruch, lecz też utrudnia funkcjonowanie miejscowym firmom, szczególnie tym działającym w strefie gospodarczej, zlokalizowanej w północnej części miasta. Transporty, by tam dojechać, pokonują całe miasto i jego „wąskie gardło” jakim jest rondo w centrum. – W wariancie północnym obwodnicy wyjazd ze strefy na drogę krajową, w stronę Gorzowa czy Gdańska, skróci się do kilometra – tłumaczy burmistrz Karkoszka.

Błędne koło napraw

Ruch w centrum jest tragiczny w skutkach dla zabudowy miasta, sięgającej historycznie czasów średniowiecza. W konwencji zabytkowej utrzymywane są tu ulice pokryte kostką i brukiem. To generuje spotęgowany hałas. Według przygotowanego w 2013 r. raportu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska poziom hałasu przekracza dopuszczalne normy. W tym też raporcie natężenie ruchu oszacowano na poziomie 10,5 tys. pojazdów na dobę. Prognozy wskazują, że ruch wzrośnie w najbliższym czasie do 12 – 13 tys. pojazdów na dobę, co znacznie pogorszy warunki życia w mieście.

Miasto odnotowuje też straty w zabytkowej zabudowie. Samochody ciężarowe na takich nawierzchniach wywołują intensywne drgania, co niemal w oczach poszerza siatkę spękań na murach i rozmiary ich ubytków.

Ponadto pod ciężarem dużych samochodów szybkiemu zniszczeniu ulega nawierzchnia. Na miękkim podłożu pod wpływem nacisku kół kostka brukowa zapada się. Co roku wymaga więc napraw. – To kilkaset złotych, które GDDKiA musi każdorazowo wydać – zaznacza wiceburmistrz. Przy tym prace drogowców dodatkowo zwiększają zatory. Wtedy kolejki pojazdów sięgają 3 - 4 km.

Postęp przygotowań przyspieszy budowę?

– Patrząc na tempo przygotowań możemy mówić o 2021 roku, a bardziej realnie o 2022 roku – burmistrz Karkoszka prognozuje koniec budowy. W 2018 roku zakończą się prace nad STEŚ. To da podstawę do ogłoszenia przetargu w formule projektuj – buduj. Gdyby w budżecie 2018 roku udało się zabezpieczyć finansowanie wówczas, jak ocenia wiceburmistrz, procedury wykupu gruntów zakończyłyby się w 2019 r. W tym też roku gotowy mógłby być projekt budowlany. Sama realizacja to czas około 18 miesięcy.

Szacowana wartość zadania sięgnęłaby ok. 90 – 100 mln zł. – Za tą kwotę zostanie rozwiązany problem w skali kraju – zaznacza Mateusz Karkoszka. Chodzi o to, że obwodnica Strzelec Krajeńskich zlikwiduje ostatnie wąskie gardło na przebiegu drogi krajowej nr 22.
Resort infrastruktury i budownictwa zapewnił finansowanie rozbudowy tzw. małej obwodnicy Gorzowa, czyli trasy wylotowej w stronę Strzelec Krajeńskich i dalej do Gdańska. To oznacza, że dla wielu firm transportowych droga nr 22 w najbliższej przyszłości stanie się jedną z głównych arterii. W tym kontekście obwodnica Strzelec staje się koniecznością, bo na pozostałych ciągach tej trasy panują już dobre warunki jazdy.

Mateusz Karkoszka jest przekonany, że wpisanie obwodnicy do Kontraktu Terytorialnego Województwa Lubuskiego dałoby pełniejszą gwarancję wykonania obwodnicy. Nie wiąże z tym znaczącego dopływu środków na realizację, co raczej pełniejszą obronę inwestycji jako istotnej z punktu widzenia regionu i kraju.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5