Szybsze zawieranie umów o dofinansowanie i dłuższy czas na realizację projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg – taki cel postawiono przed projektem nowelizacji ustawy o drogach publicznych przyjętej we wtorek przez rząd.
Chodzi o nabory wniosków na zadania realizowane przez lokalne samorządy. Powiaty i gminy niejednokrotnie zwracały uwagę, że późne – z ich perspektywy – ogłaszanie naborów i uzyskiwanie dotacji powoduje, że inwestorzy nie mogą ogłosić przetargów w czasie umożliwiającym wykorzystanie w pełni sezonu budowlanego. To ma się zmienić.
W myśl przyjętego przez rząd projektu, wojewodowie będą mogli przyspieszyć ogłoszenie naborów na zadania powiatowe i gminne w ramach RFRD. Jak podano, nabory na rok 2024 będą mogły być ogłoszone w takim czasie, żeby jeszcze w 2023 r. mogły być zawarte z samorządami umowy o dofinansowanie.
Jak czytamy w komunikacie, rozwiązanie uwzględnia obecną sytuację jednostek samorządu terytorialnego, duże potrzeby inwestycyjne oraz sytuację na rynku wykonawców robót drogowych. Zmienione regulacje powinny przyśpieszyć realizację ważnych lokalnie inwestycji.
W 2023 r. na dofinansowanie budowy, przebudowy lub remontu dróg powiatowych i gminnych w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg trafi ponad 2,6 mld zł. Środki posłużą do modernizacji blisko 2,8 tys. km dróg, w tym ponad 1,5 tys. km dróg powiatowych oraz 1,3 tys. km dróg gminnych.
Przepisami musi się teraz zająć Sejm. Mają wejść w życie 14 dni po ogłoszeniu.