Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Przyszłość specustaw nadal bezpieczna?

| Weronika Sawik źródło: Kancelarii Domański Zakrzewski Palinka 21.10.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Przyszłość specustaw nadal bezpieczna?
fot. deSpool, sxc.hu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

16 października br. symbolicznie rozpoczęto budowę drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Inwestycja zostanie zrealizowana na podstawie uchwalonej w kwietniu ubiegłego roku, a znowelizowanej rok później, specustawie w sprawie tzw. „przekopu Mierzei Wiślanej”. Czy dotychczasowe plany ustawodawcy przewidujące ukrócenie praktyki uzupełniania „legislacyjnych ubytków” uchwalaniem specustaw na potrzeby konkretnych inwestycji pozostają aktualne?
Według resortu Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej inwestycja budowy przekopu Mierzei Wiślanej zostanie realizowana z uwagi na nadrzędny interes państwa, tj. obronności i bezpieczeństwa. Zgodnie z założeniami nowa droga wodna przyczyni się także do ożywienia gospodarczego rejonu Warmii i Mazur. Kanał żeglugowy ma zapewnić swobodną żeglugę jednostek, w tym także jednostek wojskowych, służb ratowniczych i granicznych, pomiędzy Zatoką Gdańską a Zalewem Wiślanym.

Szybciej (nie) znaczy lepiej?

Przyjęta w ostatnich latach metoda „usprawniania” procesu inwestycyjnego w drodze uchwalania kolejnych specustaw dla konkretnych rodzajów inwestycji jest powszechnie krytykowana, mimo, iż rzeczywiście umożliwia znaczne skrócenie okresu przygotowania i realizacji przedsięwzięć budowlanych. Powodem krytyki jest przede wszystkim fakt, że uchwalane specustawy marginalizują etap planistyczny umożliwiając realizację inwestycji z pominięciem ustaleń planów miejscowych, a często nawet wbrew ich postanowieniom. Tym samym, stanowią zagrożenie dla ładu przestrzennego, prowadząc do obniżenia wartości użytkowej zabudowywanej przestrzeni.

W obecnym otoczeniu prawnym planowania i zagospodarowania przestrzennego funkcjonuje kilkadziesiąt ustaw regulujących tę kwestię z różnych perspektyw, tworząc niespójne ramy prawne dla prowadzenia inwestycji budowlanych. Niedoskonałe regulacje zostały uzupełnione o kilkanaście branżowych specustaw, będących niejednokrotnie niskiej jakości odpowiedzią na istniejące luki prawne. Wbrew ubiegłorocznym deklaracjom ustawodawcy, dotychczasowa praktyka jest nadal kontynuowana, czego przejawem jest uchwalona w ostatnich miesiącach specustawa w sprawie budowy Portu Centralnego oraz tzw. „specustawa mieszkaniowa”.

Nowe rozwiązania vs. utarte zwyczaje

Nadzieją na gruntowną zmianę w zakresie kluczowych inwestycji wydawał się być projekt Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (KUB), mający trafić do Sejmu w styczniu br. Projektowana ustawa miała m.in. pozwolić na rezygnację z ustanawiania celów publicznych w przepisach odrębnych, wprowadzając ujednolicony tryb postępowania w zakresie planowania i lokalizacji tzw. „inwestycji celu publicznego” (ICP). ICP to zgodnie z definicją zawartą w KUB „inwestycja realizująca cel publiczny wraz z obiektami i urządzeniami budowlanymi oraz urządzeniami niezbędnymi do jej uruchomienia i prawidłowej eksploatacji”.

Jako podstawę rozmieszczania ICP projekt KUB zakładał ideę zrównoważonego rozwoju i potrzebę zapewnienia ładu przestrzennego, m.in. dzięki tworzeniu tzw. „korytarzy inwestycyjnych”, w których znajdować się będzie kilka korespondujących ze sobą ICP. Wydawało się, że planowane rozwiązania eliminowałyby możliwość pominięcia etapu planistycznego, jak dzieje się to obecnie za sprawą specustaw, przy jednoczesnym usprawnieniu procesu inwestycyjnego na każdym jego poziomie.

KUB-u nie będzie?

Działania legislacyjne mające na celu usprawnienie procesu budowlano-inwestycyjnego dzięki uchwaleniu spójnej regulacji podejmowane były wielokrotnie, za każdym razem bezskutecznie. Prace nad Kodeksem urbanistyczno-budowlanym (KUB) w ostatniej formule trwają od blisko dwóch lat. Mimo wielkich nadziei zaangażowanych środowisk, w tym przede wszystkim architektów i urbanistów, a także zainteresowania medialnego, prace nad projektem KUB-u zatrzymały się na etapie konsultacji publicznych. W międzyczasie toczyły się także prace nad tzw. „ustawą inwestycyjną”, mającą stanowić pierwszy, milowy krok w kierunku ładu przestrzennego, jeszcze przed uchwaleniem ostatecznej wersji KUB-u. W kwietniu br., po kilku miesiącach intensywnych prac, projekt został wycofany z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.

Zgodnie z ostatnimi deklaracjami zrekonstruowanego resortu Inwestycji i Rozwoju (dawniej Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa), projekt Kodeksu urbanistyczno-budowlanego nie zostanie przekazany do Sejmu w dotychczasowej formule. Niemniej jednak, nowe efekty prac nad kompleksową regulacją mają zostać przedstawione jeszcze w grudniu tego roku. Pozostaje mieć nadzieję, że za kilka tygodni możliwym będzie zweryfikowanie jak bardzo nowe rozwiązania odbiegają od dotychczasowych założeń KUB-u. Do tego czasu przyszłość specustaw przedstawia się niestety w wyjątkowo różowych barwach.

Autor:
Weronika Sawik, Associate w Praktyce Infrastruktury i Energetyki kancelarii Domański Zakrzewski Palinka

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS