Ze stalowych łuków schodzi farba, pojawiają się za to mchy i porosty - odnowiony zostanie most im. Jana Pawła II w Puławach (woj. lubelskie) w ciągu trasy S12. Przetarg w tej sprawie ogłosiła Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Chodzi o liczącą ponad kilometr długości przeprawę przez Wisłę, która stanowi północną obwodnicę Puław. Most pokonują kierowcy podróżujący np. z Lublina do Radomia. Oddany do użytku w lipcu 2008 roku obiekt składa się z: belki ciągłej wieloprzęsłowej; blachownicy stalowej z żelbetową płytą; łuku stalowego w przęśle głównym czy żelbetowych filarów i przyczółków.
Całkowita szerokość mostu wynosi ponad 22 metry. Kierowcy mają do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Jezdnie są przedzielone barierami energochłonnymi. Po jednej stronie mostu mieści się wąski, liczący 1,5 m szerokości chodnik.
W trakcie budowy zastosowano zabezpieczenia antykorozyjne stalowych elementów. Wykonana została tzw. metalizacja natryskowa cynkiem, wyłożono warstwę uszczelniającą i warstwę gruntującą. W 2013 roku przeprowadzony został przegląd gwarancyjny obiektu. - W trakcie oględzin pojawiły się zastrzeżenia co do zjawiska kredowania powłoki nawierzchniowej. Prace malarskie według programu naprawczego przeprowadzono jesienią 2013 r. - czytamy w dokumentacji przetargowej GDDKiA.
W ciągu kolejnych 8 lat eksploatacji postępował tzw. proces kredowania elementów stalowych, ponownie pogarszając estetykę mostu. Występują też inne uszkodzenia: złuszczenia, odpryski i ubytki powłok. Na moście pojawiły się mchy, porosty i glony. Z wiatrownic, które znajdują się na szczycie łuku, a zatem są najbardziej narażone na oddziaływanie warunków atmosferycznych, schodzi farba.
Most zostanie odnowiony. W planie jest odmalowanie stalowej konstrukcji łuków. Przetarg na „renowację zabezpieczenia antykorozyjnego” ogłosił lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wszystkie prace powinny się zakończyć do końca października tego roku.
Na razie urzędnicy czekają na oferty zainteresowanych firm. Można je składać do czwartku, 13 stycznia. Przy wyborze wykonawcy GDDKiA będzie brać pod uwagę głównie cenę (waga 60 %, im niższa,
tym więcej punktów), ale też długość okresu gwarancji (waga 20 %) oraz kwalifikacje i doświadczenie kierownika robót (waga 20 %). Obowiązuje 18 tysięcy złotych wadium.