Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Pozostałe - Polska

Raport ZDG TOR: Połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos będzie korzystne dla obu firm

| Redakcja źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.05.2019

 

Raport ZDG TOR: Połączenie PKN Orlen i Grupy Lotos będzie korzystne dla obu firm
fot. Orlen

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Planowana na koniec tego roku fuzja Orlenu i Lotosu pozwoli na osiągnięcie korzyści w czterech kluczowych obszarach: wspólnych inwestycji, zwiększenia efektywności, osiągnięcia oszczędności zakupowych i zmniejszenia ogólnych kosztów – wynika z raportu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR zaprezentowanego dzisiaj podczas XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Z raportu ZDG TOR wynika, że planowane połączenie narodowych koncernów paliwowych to szansa na synergię w czterech kluczowych obszarach biznesowych. Należą do nich:
  • inwestycje – związane przede wszystkim z koniecznością przestawienia działalności koncernów na produkcję i dystrybucję paliw alternatywnych (elektromobilność, gazomobilność, biopaliwa),
  • zwiększenie efektywności w obszarze logistyki, co daje potencjał do wypracowania wyższych marż,
  • oszczędności zakupowe – połączone koncerny będą miały lepszą pozycję negocjacyjną ze względu na skokowy wzrost wolumenu zakupów, co powinno przełożyć się na zmniejszenie wydatków,
  • zmniejszenie kosztów – wzajemne wykorzystywanie infrastruktury obniży wydatki na transport oraz umożliwi zmniejszenie nakładów na zapasy operacyjne.
Przeprowadzona analiza wykazała, że tylko w ramach tzw. umów SWAP roczne oszczędności mogą wynieść od 50 do nawet 115 mln zł rocznie. Umowy typu SWAP mają na celu obniżenie kosztów związanych z logistyką i polegają na zawieraniu umów na wymianę produktów na rynku paliw. Przykładowo, rafineria z Płocka mogłaby dostarczać taniej niż obecnie paliwo dla stacji Grupy Lotos na obszar Polski południowej. Z kolei korzystając bezpośrednio z terminala przy rafinerii w Gdańsku można realizować dostawy dla PKN Orlen na Pomorzu, Pomorzu Zachodnim oraz dla obszaru Polski północno-wschodniej, a nawet części województwa kujawsko-pomorskiego.

Połączenie obu firm to szansa m.in. na zwiększenie produkcji petrochemicznej z wykorzystaniem potencjału rafinerii w Gdańsku. Lepsza koordynacja programów inwestycyjnych może zwiększyć możliwości obu koncernów bardziej niż suma ich obecnego potencjału.

Raport wskazuje na przykładzie Orlen KolTrans i Lotos Kolej, że dzięki połączeniu spółek zależnych o podobnym profilu możliwe jest stworzenie podmiotu dysponującego zarówno dużym potencjałem technicznym (Lotos Kolej), jak i znaczącymi zasobami kapitałowymi (Orlen KolTrans). Firmy działające razem mogłyby zwiększyć przewozy realizowane na rzecz innych podmiotów niż wchodzące w skład PKN Orlen oraz Grupy Lotos oraz poprawić gospodarowanie zasobami.

– Przeprowadzona w raporcie analiza wykazała duży potencjał, jeśli chodzi o korzyści z możliwego połączenia PKN Orlen i Grupy Lotos, i to zarówno w skali pojedynczych spółek, jak też w obszarze całej logistyki, co ma duże znaczenie dla tego skomplikowanego przedsięwzięcia – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes zarządu Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – W najbliższych latach ma nastąpić dalszy rozwój transportu kolejowego, śródlądowego wodnego, morskiego i intermodalnego kosztem drogowego. W związku z tym pojawia się konieczność przestawienia koncernów paliwowych na produkcję i dystrybucję paliw alternatywnych, czyli innych niż pochodzące z przerobu ropy naftowej. Planowane połączenie obu narodowych koncernów paliwowych pozwoli lepiej sprostać wyzwaniom stojącym przed transportem w Europie – podkreśla Adrian Furgalski.

Pełna wersja raportu do pobrania TU.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5