Niższe koszty utrzymania przy zachowaniu trwałości dróg i mniejszym oddziaływaniu na środowisko – takie mają być efekty nowoczesnej konstrukcji nawierzchni, nad którą pracuje Orlen Asfalt. To rozwiązanie planowane z myślą o drogach lokalnych. Niebawem mają ruszyć testy. Będą prowadzone w ramach programu „Innowacyjne Drogi Samorządowe”.
Producent asfaltów zakłada, że przy zastosowaniu asfaltów wysokomodyfikowanych oraz nowoczesnych mieszanek mineralno-asfaltowych możliwe jest wykonanie cieńszych warstw nawierzchni drogi. Oznacza to mniejsze zużycie asfaltu i kruszywa, a także niższe koszty ich produkcji i transportu. Rozwiązanie planowane jest z myślą o drogach obciążonych lżejszym ruchem, ale – jak argumentuje Orlen Asfalt – wybudowaną w taki sposób drogę można byłoby łatwo wzmacniać kolejnymi warstwami wraz z rosnącym obciążeniem ruchem. Efektem ma być lepsza jakość dróg, przy niższych kosztach ich wykonania.

– Drogi powiatowe i gminne, kluczowe z punktu widzenia lokalnych społeczności, stanowią prawie 90 proc. całkowitej długości wszystkich dróg w Polsce. W Orlen Asfalt już od 2019 roku pracujemy nad rozwiązaniami, dzięki którym drogi lokalne mogłyby być trwalsze i jednocześnie pozwoliłyby na wygenerowanie oszczędności w zakresie zużycia surowców, paliw i energii. Te dwa ostatnie aspekty są obecnie szczególnie istotne ze względu na dynamicznie zmieniające się realia ekonomiczne budowy i utrzymania dróg – mówi Paweł Wachnik, prezes Zarządu Orlen Asfalt.
Na razie są gotowe wyniki badań laboratoryjnych oraz obliczeń konstrukcyjnych. Teraz mają ruszyć testy w rzeczywistych warunkach – te są planowane w ramach programu „Innowacyjne Drogi Samorządowe”.