Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Zachodniopomorskie,Pomorskie

Robert Biedroń: Budowa S6 w formule PPP nie jest możliwa

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 14.02.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Robert Biedroń: Budowa S6 w formule PPP nie jest możliwa
fot. GDDKiA

 

W styczniu, Ministerstwo Infrastruktury poinformowało portal „RynekInfrastruktury.pl”, że obecnie prowadzone są rządowe analizy dotyczące realizacji S6 na Pomorzu Środkowym w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Zdaniem Słupska taki sposób przeprowadzenia inwestycji jest niemożliwy. – W Polsce jedynie płatne odcinki autostrady A2 wybudowane przez prywatnego inwestora można uznać za opłacalne. Wątpliwe jest więc znalezienie partnera prywatnego do budowy S6 na odcinku między obwodnicą Koszalina i Sianowa a węzłem Bożepole Wielkie – mówi w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Prezydent Miasta Słupska, Robert Biedroń.
Portal „RynekInfrastruktury.pl”: Czy są obecnie prowadzone rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury w temacie budowy S6 na odcinku od obwodnicy Koszalina i Sianowa do węzła Bożepole Wielkie?

Robert Biedroń, Prezydent Miasta Słupska: Tak. Rozmowy z Ministerstwem są prowadzone cały czas.

Jakie są szanse, że kroki w stronę budowy trasy zostaną podjęte w najbliższym czasie?

Liczymy, że w tak gorącym okresie, jaki towarzyszy rokowi wyborczemu zostaną zintensyfikowane działania. S6 jest inwestycją bardzo potrzebną i od lat oczekiwaną nie tylko przez samorządowców ale przede wszystkim przez mieszkańców Pomorza Środkowego.

Czy, według informacji miasta, jest możliwa budowa trasy w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego?

Nie. Idea partnerstwa publiczno – prywatnego opiera się na założeniach, że zarówno partner prywatny jak i publiczny muszą osiągać z partnerstwa mierzalne korzyści. W Polsce jedynie płatne odcinki autostrady A2 wybudowane przez prywatnego inwestora można uznać za opłacalne. W związku z tym wątpliwe jest znalezienie partnera prywatnego, skoro jego korzyści, jak donoszą źródła, miałyby opierać się na tzw. opłacie za dostępność (wypłacanej przez Skarb Państwa prywatnemu partnerowi).

W przypadku dróg publicznych, najkorzystniejszą formą realizacji jest zawsze sięgnięcie po środki UE – te które są dostępne w ramach POIiŚ są bezzwrotne i mogą sięgać nawet 85% wartości inwestycji. Biorąc pod uwagę, że partner prywatny musi osiągać korzyści z partnerstwa, dlaczego odcinki dróg ekspresowych położonych bliżej aglomeracji czy pomiędzy nimi o największym natężeniu ruchu i o największych potencjalnych dochodach z tytułu opłat, wskazane zostały do dofinansowania ze środków POIiŚ w ramach wykazu dużych projektów, a nie do realizacji w trybie PPP? Dlatego brakuje podstaw do uznania, że budowa drogi S6 na odcinku Słupsk – Lębork i Koszalin Słupsk będzie możliwa do realizacji w trybie PPP.

Ponadto przed podjęciem decyzji o realizacji określonego przedsięwzięcia w formie PPP podmiot publiczny ma bezwzględny ustawowy obowiązek, pod rygorem nieważności umowy o PPP, przeprowadzenia jego analizy. Konieczne jest określenie ryzyk związanych z realizacją projektowanego przedsięwzięcia, zbadanie wszelkich aspektów ekonomicznych i finansowych związanych z budową i eksploatacją drogi, w tym porównanie kosztów realizacji przedsięwzięcia w ramach PPP z kosztami jego realizacji w inny sposób (np. środki UE). Nie dotarły do nas żadne informacje, żeby takie analizy zostały zlecone.

W ubiegłym roku zapowiadane było zgłoszenie sytuacji dotyczącej S6 w Brukseli. Jaka była reakcja Komisji Europejskiej w tej sprawie?

Faktycznie. Sytuacja została zgłoszona do Brukseli a apel w przedmiotowej sprawie przekazała Komisarz Elżbieta Bieńkowska.

Oficjalnie do Miasta Słupska, czy też Stowarzyszenia S6, które to formalnie występowało z apelem nie wpłynęła żadna odpowiedź. Natomiast wiemy, że Komisarz unijna ds. polityki regionalnej Corina Cretu wyraziła zaniepokojenie wynikające z zaniechania budowy środkowego odcinka trasy S6. Niestety wysłane w tej sprawie przez Panią Komisarz Corine Cretu wystąpienie do Ministerstwa Rozwoju nie wpłynęło na intensyfikacje prac zmierzających do realizacji inwestycji.

Jakie konsekwencje niesie ze sobą brak S6 na tym odcinku? I jakie korzyści mogłoby przynieść przeprowadzenie inwestycji?

Ziemia Słupska oraz Koszalińska, zgodnie z diagnozą przedstawioną w rządowej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju należą do skrajnie peryferyjnych, z punktu widzenia dostępności transportowej, obszarów Polski, co znacząco obniża ich atrakcyjność inwestycyjną i osiedleńczą, a w konsekwencji skutkuje ich marginalizacją i odpływem mieszkańców oraz inwestorów. Obserwowane są na tym obszarze negatywne zjawiska społeczne i gospodarcze o charakterze strukturalnym, takie jak bezrobocie, wysoki poziom ubóstwa i wykluczenia społecznego, problemy z lokowaniem inwestycji zewnętrznych, czy utrudnione warunki prowadzenia działalności gospodarczej.

Droga ekspresowa S6 ma strategiczne znaczenie dla Polski Północnej, stanowiąc jeden z najważniejszych elementów krajowego systemu komunikacyjnego. Łączy największe miasta Polski Północnej: Gdańsk, Gdynię, Słupsk, Koszalin i Szczecin. Ma również kluczowe znaczenie gospodarcze – łącząc strategiczne polskie porty morskie – Gdańsk, Gdynię oraz Szczecin-Świnoujście. Od niej odchodzą w kierunku północnym drogi obsługujące nadmorskie ośrodki turystyczne, zaś w kierunku południowym — połączenia z centrum kraju. Wraz z linią kolejową nr 202 stanowi część północnego transeuropejskiego korytarza transportowego Via Hanseatica prowadzącego z Niemiec, poprzez Polskę, Obwód Kaliningradzki, do państw nadbałtyckich.

Strategiczne znaczenie drogi ekspresowej S6 potwierdzono zarówno z poziomu Unii Europejskiej – zaliczenie do kompleksowej sieci TEN-T, jak w dokumentach strategicznych polskiego Rządu:
  • Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transportu do 2020 r. z perspektywą do 2030 r.,
  • Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.).
Konieczność jej budowy potwierdzają także zapisy Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Pomorskiego oraz Kontraktu Terytorialnego dla Województwa Zachodniopomorskiego zawartych pomiędzy Stroną Rządową oraz Samorządem Województwa Pomorskiego i Samorządem Województwa Zachodniopomorskiego.

Droga ekspresowa S6, na całym przebiegu, przewidziana została do realizacji ze środków Funduszu Spójności w ramach Polityki Spójności 2014-2020 (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020), co zostało potwierdzone wpisaniem poszczególnych etapów inwestycji na listę dużych projektów Programu.

W naszym przekonaniu kompleksowa i całościowa budowa drogi ekspresowej S6 powinna należeć do priorytetów inwestycyjnych państwa, bowiem przyczyni się do racjonalnego rozwoju obszaru Polski Północnej i skomunikowania jej z państwami ościennymi. Odłożenie w bliżej nieokreśloną przyszłość realizacji trasy ekspresowej S6 na terenie Ziemi Słupskiej i Koszalińskiej będzie oznaczało dalsze pogłębianie się różnic w rozwoju kraju i wewnątrz regionów pomorskiego i zachodniopomorskiego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5