Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Regulacje - Polska

Roboty ziemne przed pozwoleniem na budowę? Styliński: dla CPK tak, dla dróg nie

| Elżbieta Pałys źródło: RI 29.10.2019

 

Roboty ziemne przed pozwoleniem na budowę? Styliński: dla CPK tak, dla dróg nie
fot. pixabay.com/pl/inkflo

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Żeby w przyszłości sprawnie budować centralne lotnisko pod Łodzią, spółka CPK chce stworzyć możliwość prawną dla rozpoczęcia robót ziemnych jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia budowlanego dla całego obiektu. Czy to dobry kierunek i czy można go wykorzystać także na potrzeby innych inwestycji, w tym liniowych ? – Dla CPK może to być dobre, w przypadku inwestycji drogowych lub kolejowych przyniosłoby więcej szkody niż korzyści – uważa Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny już teraz zastanawia się jak przyspieszyć prace budowlane przy planowanym mega lotnisku pod Łodzią. Jednym z pomysłów jest rozpoczęcie prac ziemnych w terenie od razu po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnej. – Chodzi nam w szczególności o moment przed uzyskaniem pozwolenia dla głównego terminalu, który od strony projektowej będzie najbardziej skomplikowaną częścią CPK – tłumaczył portalowi Rynek-lotniczy.pl Konrad Majszyk, dyrektor PR i komunikacji w CPK.

Taki pomysł wymagałby jednak zmian w obowiązujących przepisach. Spółka zamierza rekomendować przygotowanie stosownych zmian w prawie wiceministrowi infrastruktury, pełnomocnikowi rządu ds. CPK Mikołajowi Wildowi. Czy takie rozwiązanie prawne przydałoby się, by usprawnić także realizację programów infrastrukturalnych – drogowych i kolejowych?

– W przypadku CPK takie rozwiązanie mogłoby mieć uzasadnienie, ale dla inwestycji drogowych czy kolejowych w ogóle nie miałoby sensu – ocenia Jan Styliński, prezes PZPB.

Podobne do proponowanych przez CPK rozwiązania przewidziane są w specustawie dotyczącej energetyki jądrowej. – Obiekty energetyczne, ale nawet takie jak planowane CPK, mają swoją specyfikę – zauważa szef PZPB. Zajmują ogromną powierzchnię, ale z wykonawczego punktu widzenia, większość robót przypada na część związaną ze „strukturą obiektu”, która w tym przypadku stanowi clou prac zlecanych wykonawcy. W inwestycjach liniowych jest zupełnie inaczej.

– W przypadku dróg i kolei roboty ziemne to połowa, a nawet większa cześć wartości kontraktu. Wyłączanie jej i zlecanie jej innemu wykonawcy, którego trzeba by wybrać w przetargu, byłoby karkołomnym podejściem – stwierdza Jan Styliński. Co jeszcze bardziej istotne, dodaje: – Kwestia wzmocnienia gruntu, metod jego wymiany to często core pomysłu na optymalizację i zwiększenie efektywności przedsięwzięcia. To najważniejszy obszar, gdzie jeszcze przed uzyskaniem pozwolenia można coś zoptymalizować. Oddzielając roboty ziemne od części zasadniczej stracilibyśmy główną zaletę systemu, w którym pracujemy w Polsce – przekonuje szef PZPB.

Wydzielenie robót ziemnych dodatkowo spowodowałoby trudność w określeniu granic odpowiedzialności, a idące za tym ryzyko (związane z nieodpowiednim zagęszczeniem gruntu, niepełnym wykazaniem gruntów słabonośnych itp.) wykonawcy wyceniliby w swoich ofertach.

– Trzeba ponadto pamiętać, że roboty ziemne pod infrastrukturę z upływem czasu degradują się. Oczywiście ten problem będzie w pewnej mierze dotyczył także inwestycji powierzchniowych, ale tam roboty ziemne są relatywnie niżej wyceniane w stosunku do całkowitej wartości inwestycji – zauważa Jan Styliński.

Przedstawiciel PZPB nie wyklucza, że zmiana prawna pozwalająca na wykonanie prac związanych z niwelacją terenu mogłaby mieć znaczenie dla przyspieszenia robót dla budowy CPK, choć podkreśla, że aby oszacować potencjalny zysk czasowy, trzeba by przeanalizować harmonogramy dla tej inwestycji. Jego zdaniem można rozważać włączenie odpowiedniego przepisu np. do specustawy dotyczącej realizacji tej inwestycji. – Natomiast wprowadzania go jako rozwiązania a priori do wszystkich inwestycji nie miałoby sensu – podsumowuje Jan Styliński.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5