Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Zagranica - Polska,Niemcy

Rozpoczęto prace nad tunelem Niemcy – Dania

| Mateusz Kieruzal źródło: RI 06.12.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

Zobacz więcej na temat:

Tunele
Zagranica

Więcej z regionu:

Polska
Niemcy

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

1 grudnia rozpoczęły się prace budowlane podwodnego tunelu Fehmarnbelt łączącego Niemcy z Danią. Tunel powstanie między dwoma wyspami: niemiecką Fehmarn i duńską Lolland. Będzie to najdłuższy tego typu zatapiany obiekt na świecie. Osiągnie długość 18 km.
Tunel zostanie wybudowany pod cieśniną Fehrman. Jego budowa rozpoczęła się z 6-letnim opóźnieniem spowodowanym wydłużeniem się prac projektowych. Do projektu zgłoszono ponad 12 tysięcy zastrzeżeń, które rozpatrywał sąd federalny.

Tunel na dnie morza Bałtyckiego, który ułatwi komunikację dwóch unijnych krajów, wart jest ponad 7 mld euro. Ukończenie prac planowane jest w 2029 roku. Podobny, ale krótszy tunel zatapiany łączy Danię i Szwecję (Øresund Link).

Tunel ważnym elementem rozwoju


Komisja Europejska zakwalifikowała w 1994 roku przeprawę przez cieśninę jako priorytetową dla rozwoju sieci transeuropejskiej. Decyzję o tunelu (pierwotnie rozważano budowę mostu) podjęto ze względu na mniejszą inwazyjność w środowisko naturalne oraz uniknięcie problemów powodowanych przez często występujące silne wiatry.

– Tunel Fehrmanbelt jest niezwykle ważnym projektem budowlanym dla Niemiec i Danii, co więcej, dla całej Europy. Jestem bardzo zadowolony z wbicia pierwszej łopaty w ziemię po stronie niemieckiej, w Puttgarden. To kamień milowy dla tego projektu. Od teraz prace odbywają się już po obu stronach [przyszłego, od red.] tunelu – powiedział, duński minister transportu, Benny Engelbrecht. Prace budowlane po stronie duńskiej rozpoczęły się w 2020 roku.

Specyfikacja projektu


Fehramanbelt ma zostać wykonany poprzez zanurzenie w wodzie betonowych elementów, umieszczeniu ich na fundamencie i przykryciu kilkumetrową warstwą ochronną ze żwiru i piasku. Sekcje zostaną umieszczone pod dnem morskim, ponad 40 metrów poniżej poziomu morza w najgłębszym miejscu. Poszczególny prefabrykowany element składowy tunelu ma 217 metrów długości, 42 metrów szerokości i 9 metrów wysokości. Waga wyniesie 73 tysiące ton.

Ruch samochodowy i kolejowy będzie odbywał się w niezależnych od siebie tunelach. Każdy tunel będzie mieć dwie jezdnie przeznaczone dla ruchu samochodowego i dwa tory kolejowe.

Podróż skróci się do minimum

Obecnie podróżujący chcący się przeprawić przez cieśninę korzystają z promu. Rejs trwa 45 minut. Otwarcie zatopionego tunelu skróci czas podróży pomiędzy wyspami do minimum.
Przejazd przez tunel samochodem ma zająć niecałe 10 minut. Pociąg pokona podwodny tunel łączący Niemcy z Danią w mniej niż 7 minut. Według szacunkowych obliczeń, w tunelu kierowcy będą mogli poruszać się z prędkością do 100 km/h, a pociągi do 200 km/h.

Czas przejazdu pociągiem z niemieckiego Hamburga do duńskiej stolicy – Kopenhagi – skróci się do dwóch i pół godzin, to 2 godziny krócej niż obecnie.

Poza niewątpliwym ułatwieniem dla ruchu pasażerskiego, ta ambitna koncepcja przyniesie też wymierne korzyści dla ruchu towarowego. Dzięki czemu dystans między Półwyspem Skandynawskim a Niemcami skróci się o 160 km.

– To jest jeden z największych i najważniejszych projektów infrastrukturalnych w Europie w obecnej dekadzie. Pozwoli Europie na wspólny wzrost. Pobudzi wymianę gospodarczą, naukową oraz zwiększy sektor turystyki – powiedział Enak Ferlemann, sekretarz stanu w niemieckim Ministerstwie Transportu.

Po ukończeniu będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie, najdłuższy tunel drogowy pod wodą na świecie, najgłębszy tunel drogowo-kolejowy na świecie oraz drugi najgłębiej zakopany tunel betonowy na świecie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5