Miasto Ruda Śląska otrzymało 9 ofert w przetargu na budowę kolejnego odcinka trasy N-S. Tym razem to odcinek od ul. Kokota w stronę autostrady A4. Teraz samorząd sprawdzi oferty, a następnie przeprowadzi aukcje elektroniczną. Na wykorzystanie tego narzędzia miasto zdecydowało się pierwszy raz.
W momencie otwarcia ofert, tylko dwie mieściły się w założonym planie finansowym określonym na 113,088 mln zł. To propozycje złożone przez firmy: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg Drogopol – 109,831 mln zł oraz Banimex – 110,511 mln zł. Najdroższa oferta została wyceniona na 184,482 mln zł – na tyle prace wyceniło Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor. W przetargu uczestniczą ponadto: Strabag Infrastruktura Południe – 120,731 mln zł, Polbud Pomorze – 128,475 mln zł, Budimex – 137,323 mln zł, Skanska – 148,502 mln zł, konsorcjum na czele z firmą Roverpol – 159,882 mln zł.
Te ceny mogą jeszcze się zmniejszyć. Miasto po sprawdzeniu ofert pod względem formalnym przeprowadzi aukcję elektroniczną. Inwestor zaprosi do niej wykonawców, których oferty nie zostaną odrzucone na etapie oceny.
– Po raz pierwszy w naszym mieście przy tego rodzaju przetargu wykorzystamy aukcję elektroniczną. Wierzę, że zastosowanie takiej procedury będzie dla nas korzystne zarówno pod względem ceny, jak i jakości późniejszego wykonania inwestycji – podkreśla cytowana w komunikacie prezydent Grażyna Dziedzic.
Inwestycja ma być gotowa w czwartym kwartale 2023 r.
Do tej pory miasto zrealizowało trzy etapy trasy N-S. Do pełnego połączenia autostrady A4 i DTŚ konieczna jest jeszcze budowa odcinka od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja.
Ta inwestycja, ze względu m.in. na koszty, podzielona została jeszcze na dwa zadania. Przetarg dotyczy pierwszego z nich, obejmującego odcinek od ul. Kokota do ul. Bielszowickiej wraz z dwupoziomowym węzłem. Dodatkowo zakłada przebudowę ul. Bielszowickiej od węzła do ul. 1 Maja, budowę ronda turbinowego na skrzyżowaniu tych dwóch ulic oraz odcinek ul. 1 Maja od ul. Bielszowickiej do ul. Gabora.
To odcinek o długości prawie 1 km wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Przebudowane zostaną także wloty dróg poprzecznych do ul. 1 Maja, powstaną drogi dojazdowe do obsługi infrastruktury, chodniki, ścieżki rowerowe oraz elementy systemu odwodnienia.
Jak przypomina inwestor, pierwotnie przetarg na budowę odcinka trasy N-S od ul. Kokota do autostrady A4 zakładał wykonanie go w ramach jednego zadania. Postępowanie zostało jednak unieważnione, ponieważ do najtańszej oferty w przygotowanym budżecie zabrakło ponad 106 mln zł.
Trzy wykonane dotychczas odcinki trasy N-S w Rudzie Śląskiej mają w sumie długość ok. 3,4 km. Pierwszy od ul. 1 Maja do Drogowej Trasy Średnicowej, drugi od ul. 1 Maja do ul. Bukowej a trzeci od ul. Bukowej do ul. Kokota.
Miasto planuje kontynuację trasy w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. Trwają prace nad dokumentacją projektową dla tego przedsięwzięcia.