Za niespełna dwa lata kierowcy będą korzystać z obwodnicy Koszyc. Dziś miało miejsce tzw. wbicie pierwszej łopaty.
Obwodnica powstanie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 768. Będzie miała blisko 1,5 km długości. Jej początek zaplanowano w miejscu skrzyżowania DW-768 z DK-79, a koniec skrzyżowanie z drogą powiatową. W ramach zadania powstanie także 900-metrowy rów drogowy, przebudowane będą wloty do ronda na DK-79 i odcinek drogi powiatowej.
Powstaną także pobocza, chodniki w rejonie skrzyżowań, rondo na przecięciu dróg DW-768 i DK-79 oraz budowa czterowylotowego skrzyżowania projektowanej obwodnicy z DP 1282K.
– Na tę inwestycję od lat czekają zarówno mieszkańcy Koszyc, jak i kierowcy podróżujący w tych rejonach. Obwodnica pozwoli nie tylko zmniejszyć ruch samochodowy w centrum miejscowości i skrócić czas podróży, ale też znacznie zwiększyć bezpieczeństwo mieszkańców – mówił, cytowany w komunikacie prasowym marszałek województwa małopolskiego Witold Kozłowski.
– Droga wojewódzka 768 na odcinku Koszyce – Szczurowa jest najbardziej obciążona ruchem pojazdów ciężkich ze wszystkich dróg wojewódzkich w Małopolsce. Wzrastająca ilość samochodów, w połączeniu ze złym stanem dróg przekłada się na radykalne obniżenie bezpieczeństwa, znaczne wydłużenie czasu przejazdu, a także negatywnie oddziałuje na środowisko naturalne – podkreślił z kolei wicemarszałek Łukasz Smółka.
Inwestycja, jego zdaniem, poprawi dostęp do stref aktywności gospodarczej województwa małopolskiego. Wyprowadzi też ruch tranzytowy z centrum miejscowości.
Koszt inwestycji to 22 mln zł, z czego ponad 18 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego. Pozostała kwota pochodzi z budżetu gminy Koszyce.
Za wykonanie zadania odpowiada Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe z Dębicy. Umowa została podpisana w czerwcu, a wartość robót budowlanych to ponad 19 mln zł.
Przetarg na realizację obwodnicy Koszyc ruszył w ubiegłym roku. Otwarte w marcu oferty przekraczały zaplanowany budżet. Zdecydowano jednak o dołożeniu ok. 9 mln zł i rozstrzygnięciu przetargu.