Z początkiem marca wykonawca rozpocznie prace na odcinku A Południowej Obwodnicy Warszawy. Chodzi o fragment pomiędzy węzłami Puławska i węzłem Przyczółkowa wraz z budową tunelu pod metrem.
To pierwszy z trzech odcinków, na który podzielona została projektowana POW, czyli budowa drogi ekspresowej S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska. Najtrudniejszym jego elementem będzie budowa tunelu pod linią metra. Ma on być wykonany w taki sposób, by nie było wyłączeń w kursowaniu metra.
W tym celu najpierw przeprowadzone będą prace, które zabezpieczą tunel metra w taki sposób, by na czas budowy tunelu drogi ekspresowej metro przechodziło
podziemnym mostem nad budowaną obwodnicą.
To najtrudniejszy element kontraktu, dlatego wzmocnienie tunelu metra zostało wyjęte z całego zadania, by prace realizować jak najszybciej – mówił podczas dzisiejszej konferencji prasowej Mateusz Witczyński, rzecznik prasowy firmy Astaldi, wykonawcy odcinka A. Na tę część kontraktu wykonawca uzyskał decyzję zrid pod koniec grudnia 2016 roku.
– Realizację tego fragmentu zaczynamy prawie 7 miesięcy przed umownym terminem – poinformował przedstawiciel wykonawcy. Jednocześnie dodał, że w najbliższym czasie nie będzie całkowitych zamknięć ulic. Będą jednak utrudnienia.
Najważniejszą zmianą dla kierowców będzie likwidacja ronda na skrzyżowaniu ulic Filipiny Płaskowickiej i Al. KEN.W jego miejscu utworzone będzie zwykłe skrzyżowanie, na którym nie będzie lewoskrętów. Z każdej strony dojeżdżając do skrzyżowania al. KEN i Filipiny Płaskowickiej, chcąc skręcić w lewo trzeba będzie najpierw pojechać w prawo i objazdem dojechać do skrzyżowania, a następnie pokonać je jadąc na wprost. Objazdy będą poprowadzone ulicami Cynamonową, Gandhi, Stryjeńskich i Belgradzką.
– Najbardziej wrażliwy moment zacznie się od początku marca, kiedy rozpoczną się przygotowania do wdrożenia organizacji ruchu na czas budowy. – Zanim zaczniemy prace docelowe, będziemy prowadzić prace pod ruchem – mówił Mateusz Witczyński. Chodzi m.in. o likwidację krawężników, budowę drogi tymczasowej, przeniesienie ścieżki rowerowej itp. Prace te pozwolą na wprowadzenie czasowej organizacji ruchu, która będzie obowiązywała przez najbliższe 1,5 roku. Działania realizowane pod ruchem będą trwały około jednego miesiąca.
– Jako mieszkaniec i osoba, którą bezpośrednio dotkną ograniczenia, mimo wszystko cieszę się, że po ponad 30 latach planowania wreszcie doczekaliśmy się realizacji obwodnicy – stwierdził Robert Kempa, burmistrz dzielnicy Ursynów.
Odcinek S2 węzeł Puławska – węzeł Przyczółkowa ma 4,6 km długości. Wartość kontraktu to 1,2 mld zł. Cała POW będzie liczyła 18,5 km. Pozostałe odcinki POW to w. Przyczółkowa – w. Wał Miedzeszyński o długości ok. 6,45 km wart 757,6 mln zł (odcinek B) i w. Wał Miedzeszyński – w. Lubelska o długości 7,45 km (odcinek C). Ten fragment kosztuje 561,7 mln zł. Odcinek B wykonuje Gulermak, natomiast odcinek C – Warbud.
Cała POW powinna być gotowa w sierpniu 2020 roku.