To ważny dzień dla mieszkańców Świnoujścia. Rozpoczęło się drążenie tunelu pod Świną. Maszyna nazwana Wyspiarką rozpoczęła pracę. Stała przeprawa ma być gotowa jesienią 2022 roku.
– Tunel był planowany od dziesiątek lat, ale od projektu do realizacji droga niekiedy jest bardzo daleka, wiedzie prze wolę polityczną, determinację i wolę do działania – mówił podczas inauguracji prac tunelowych w Świnoujściu premier Mateusz Morawiecki. Podkreślił, że ta determinacja się znalazła. – Państwo polskie było gotowe finansować tę budowę z naszego budżetu, gdyby się okazało, że pozyskanie środków z innych źródeł okazało się niemożliwe.
Premier podkreślał znaczenie silnego wybrzeża, które integruje Polskę ze światem, wzmacniając szanse rozwoju.
– Znajdujemy się w miejscu szczególnym, niedaleko miejsca gdzie przebiega Nord Stream 2, który jest wyrazem imperialnych mocarstwowych dążeń naszego wschodniego sąsiada. My musimy w tych trudnych, coraz trudniejszych okolicznościach realizować nasze interesy – powiedział Mateusz Morawiecki. – Zachodnie Pomorze jest naszą polską racją stanu – dodał. Nawiązując do realizowanych inwestycji, w tym tunelu pod Świną, a także gazoportu, stwierdził: – Pokazujemy czym jest racja stanu, pokazujemy, że jest możliwa realizacja projektów trudnych, które wydawały się nie do przeprowadzenia.
– Przez wiele lat pewna część Pomorza Zachodniego była w jakiejś mierze od pozostałej części naszego kraju oddzielona i trzeba było to zmienić. Potrzebna była wola, bo ta inwestycja z punktu widzenia kalkulacji czysto ekonomicznych może być poddawana w wątpliwość i była poddawana w wątpliwość, ale byli tacy, którzy jednoznacznie dążyli do tego, by przełamać te wątpliwości.
Tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą przeprawą podwodną. Ma mieć 1484 m długości. Finał prac zaplanowano przed końcem 2022 roku. Koszt budowy to ok. 912,5 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum Porr i Gulermak.
Do drążenia wykorzystana zostanie tarcza TBM, którą na specjalne zamówienie wykonawcy wybudowano w Chinach. Do Polski maszyna drążąca przypłynęła – w około 100 częściach – w październiku. Tu została złożona i przygotowana do pracy.
Tarcza, którą nazwano Wyspiarką (matką chrzestną została wiceprezydent Świnoujścia Barbara Michalska) ma blisko 13,5 m średnicy oraz 100 metrów długości.
TBM rozpoczęła pracę po stronie wyspy Uznam, skąd pod Świną będzie się przemieszczać w stronę Wolina.
Stałe połączenie drogowe poprowadzone pod Świną zastąpi przeprawę promową, która ma ograniczoną przepustowość, a ponadto jest wrażliwa na warunki atmosferyczne.
– Przed nami ostatni etap, dwanaście, osiemnaście miesięcy wytężonej pracy. To tylko dwa najbliższe sezony letnie, w trzecim sezonie będziemy przejeżdżali już tunelem. Promy będą stanowiły atrakcję turystyczną, a nie podstawowy środek komunikacji – powiedział podczas uroczystej inauguracji prac tunelowych prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Zapraszam na otwarcie tunelu w październiku 2022 roku. Spotkamy się 30 metrów pod dnem Świny.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wyraził nadzieję, że zgodnie z planem w 2022 nawigacja nie będzie już pokazywała najkrótszej drogi do Świnoujścia przez Niemcy.
– Przed nami decydujące 6-7 miesięcy – mówił przedstawiciel firmy Porr, dodając, że inwestycja jest realizowana zgodnie z harmonogramem.
– Tunel będzie drążony w cyklu 24-godzinnym przez miej więcej 6 miesięcy. Po rozpędzeniu osiągniemy prędkość ok. 10 m na dobę – dodał przedstawiciel firmy Gulermak.
Po wybudowaniu tunelu kierowcy będą mieli do dyspozycji jednojezdniową drogę klasy GP. Średnica zewnętrzna tunelu będzie miała 13 m. W obiekcie przewidziano 5 wyjść ewakuacyjnych.
Inwestorem tunelu jest miasto Świnoujście, w imieniu którego – jako inwestor zastępczy – zadanie prowadzi GDDKiA w Szczecinie.
j