Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Pozostałe - Polska

„Wyspiarka” zaczęła drążenie tunelu pod Świną. Morawiecki: Zachodniopomorskie to nasza racja stanu

| Elżbieta Pałys źródło: RI 05.03.2021

PARTNERZY DZIAŁU


 

„Wyspiarka” zaczęła drążenie tunelu pod Świną. Morawiecki: Zachodniopomorskie to nasza racja stanu
fot. Porr
„Wyspiarka” zaczęła drążenie tunelu pod Świną. Morawiecki: Zachodniopomorskie to nasza racja stanu
„Wyspiarka” zaczęła drążenie tunelu pod Świną. Morawiecki: Zachodniopomorskie to nasza racja stanu
„Wyspiarka” zaczęła drążenie tunelu pod Świną. Morawiecki: Zachodniopomorskie to nasza racja stanu
„Wyspiarka” zaczęła drążenie tunelu pod Świną. Morawiecki: Zachodniopomorskie to nasza racja stanu
„Wyspiarka” zaczęła drążenie tunelu pod Świną. Morawiecki: Zachodniopomorskie to nasza racja stanu

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

To ważny dzień dla mieszkańców Świnoujścia. Rozpoczęło się drążenie tunelu pod Świną. Maszyna nazwana Wyspiarką rozpoczęła pracę. Stała przeprawa ma być gotowa jesienią 2022 roku.
– Tunel był planowany od dziesiątek lat, ale od projektu do realizacji droga niekiedy jest bardzo daleka, wiedzie prze wolę polityczną, determinację i wolę do działania – mówił podczas inauguracji prac tunelowych w Świnoujściu premier Mateusz Morawiecki. Podkreślił, że ta determinacja się znalazła. – Państwo polskie było gotowe finansować tę budowę z naszego budżetu, gdyby się okazało, że pozyskanie środków z innych źródeł okazało się niemożliwe.

Premier podkreślał znaczenie silnego wybrzeża, które integruje Polskę ze światem, wzmacniając szanse rozwoju.

– Znajdujemy się w miejscu szczególnym, niedaleko miejsca gdzie przebiega Nord Stream 2, który jest wyrazem imperialnych mocarstwowych dążeń naszego wschodniego sąsiada. My musimy w tych trudnych, coraz trudniejszych okolicznościach realizować nasze interesy – powiedział Mateusz Morawiecki. – Zachodnie Pomorze jest naszą polską racją stanu – dodał. Nawiązując do realizowanych inwestycji, w tym tunelu pod Świną, a także gazoportu, stwierdził: – Pokazujemy czym jest racja stanu, pokazujemy, że jest możliwa realizacja projektów trudnych, które wydawały się nie do przeprowadzenia.

– Przez wiele lat pewna część Pomorza Zachodniego była w jakiejś mierze od pozostałej części naszego kraju oddzielona i trzeba było to zmienić. Potrzebna była wola, bo ta inwestycja z punktu widzenia kalkulacji czysto ekonomicznych może być poddawana w wątpliwość i była poddawana w wątpliwość, ale byli tacy, którzy jednoznacznie dążyli do tego, by przełamać te wątpliwości.

Tunel w Świnoujściu będzie najdłuższą przeprawą podwodną. Ma mieć 1484 m długości. Finał prac zaplanowano przed końcem 2022 roku. Koszt budowy to ok. 912,5 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum Porr i Gulermak.

Do drążenia wykorzystana zostanie tarcza TBM, którą na specjalne zamówienie wykonawcy wybudowano w Chinach. Do Polski maszyna drążąca przypłynęła – w około 100 częściach – w październiku. Tu została złożona i przygotowana do pracy.

Tarcza, którą nazwano Wyspiarką (matką chrzestną została wiceprezydent Świnoujścia Barbara Michalska) ma blisko 13,5 m średnicy oraz 100 metrów długości.

TBM rozpoczęła pracę po stronie wyspy Uznam, skąd pod Świną będzie się przemieszczać w stronę Wolina.

Stałe połączenie drogowe poprowadzone pod Świną zastąpi przeprawę promową, która ma ograniczoną przepustowość, a ponadto jest wrażliwa na warunki atmosferyczne.

– Przed nami ostatni etap, dwanaście, osiemnaście miesięcy wytężonej pracy. To tylko dwa najbliższe sezony letnie, w trzecim sezonie będziemy przejeżdżali już tunelem. Promy będą stanowiły atrakcję turystyczną, a nie podstawowy środek komunikacji – powiedział podczas uroczystej inauguracji prac tunelowych prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz. – Zapraszam na otwarcie tunelu w październiku 2022 roku. Spotkamy się 30 metrów pod dnem Świny.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk wyraził nadzieję, że zgodnie z planem w 2022 nawigacja nie będzie już pokazywała najkrótszej drogi do Świnoujścia przez Niemcy.

– Przed nami decydujące 6-7 miesięcy  – mówił przedstawiciel firmy Porr, dodając, że inwestycja jest realizowana zgodnie z harmonogramem.

– Tunel będzie drążony w cyklu 24-godzinnym przez miej więcej 6 miesięcy. Po rozpędzeniu osiągniemy prędkość ok. 10 m na dobę – dodał przedstawiciel firmy Gulermak.

Po wybudowaniu tunelu kierowcy będą mieli do dyspozycji jednojezdniową drogę klasy GP. Średnica zewnętrzna tunelu będzie miała 13 m. W obiekcie przewidziano 5 wyjść ewakuacyjnych.

Inwestorem tunelu jest miasto Świnoujście, w imieniu którego – jako inwestor zastępczy – zadanie prowadzi GDDKiA w Szczecinie.













j

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5