W ramach tego postępowania powstanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z materiałami do decyzji środowiskowej dla drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. GDDKiA właśnie rusza z przetargiem na te opracowania.
To będzie zupełnie nowy odcinek drogi ekspresowej S5, który połączy dwa ważne szlaki – autostradę A1 oraz drogę ekspresową S7 na trasie Ostróda – Nowe Marzy. Będzie miał ok. 90 km długości i przetnie tereny należące do województw kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
Studium korytarzowe zostało opracowane w ubiegłym roku. Po tych pracach inwestor przeprowadził spotkania z samorządami.
Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazane zostały dwa o szerokości kilku kilometrów każdy. Jak informuje GDDKiA, na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo – Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy.
W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta.
Teraz projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Docelowy przebieg trasy zostanie zatwierdzony w decyzji środowiskowej. Wcześniej odbędą się jeszcze spotkania informacyjne z samorządami.
Na prace przygotowawcze przewidziano okres 2021-2028. Orientacyjny koszt tych prac szacowany jest na 33 mln zł, a koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł.
Droga powinna być gotowa w 2032 roku. Będzie trasą dwujezdniową. Wiadomo, że wraz z trasą powstaną m.in. Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, choć ich lokalizacja i liczba zostanie dopiero wskazana.
Dzięki inwestycji powstanie korytarz transportowy wschód – zachód, jednocześnie z miast zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy. GDDKiA szacuje, że w roku 2048 natężenie ruchu na tej trasie będzie sięgać 23 tys. pojazdów na dobę.