Jest już decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla obwodnicy Opatowa w ciągu DK-9 i S74, a także dla łącznika północnego w ciągu DK-74. Mogą ruszać roboty budowlane.
Obie inwestycje realizuje Mostostal Warszawa. Ich łączny koszt to ok. 461 mln zł.
Obecnie przez Opatów przebiegają dwie ważne trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to DK-9 od Radomia, przez Ostrowiec Świętokrzyski do Rzeszowa oraz DK-74 od Sulejowa przez Kielce do Kraśnika. W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W godzinach szczytu prowadzi to do zatorów drogowych.
W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, z czego co trzeci jest pojazdem ciężkim. Te problemy ma rozwiązać obwodnica miasta wraz z łącznikiem północnym, która poprawi zarówno warunki życia w mieście, jak i ruch tranzytowy – w przyszłości odbywający się w ciągu drogi ekspresowej S74 łączącej województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.
W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga klasy GP o długości 5,1 km, w większości poprowadzona po nowym śladzie, oraz dwujezdniowa drogi ekspresowej S74 o długości 6,7 km. Obwodnica ominie miasto po południowo-zachodniej stronie Opatowa, przebiegając przez gminy Opatów, Lipnik i Sadowie. Na skrzyżowaniu obecnej DK-74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK-9 planowane są bezkolizyjne ronda.
W ramach inwestycji powstaną także m.in. cztery estakady i dwa mosty z funkcją przejść dla zwierząt, sześć wiaduktów, kładka dla pieszych, przepusty ekologiczne, a także drogi dojazdowe, urządzenia ochrony środowiska.
W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK-9 z jej przyszłym przebiegiem i z planowanym tzw. łącznikiem północnym do DK-74, drugi w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK-9. , zapewniający skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. Ta część inwestycji będzie kosztowała ok. 403,7 mln zł.
Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK-74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce – Lublin oraz Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol – Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do miasta.
Inwestycja połączy węzeł na DK-9 planowany w ramach obwodnicy Opatowa z DK-74 w okolicy Adamowa. Odcinek planowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP o długości około 3 km. W ramach prac powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt inwestycji to 57,5 mln zł.
Kierowcy skorzystają z nowych tras w I kwartale 2025 roku.