Ministerstwo Energii poinformowało nas, że najprawdopodobniej potwierdzą się przewidywania części ekspertów i Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych, wbrew planom rządu, nie wejdzie w życie 1 stycznia przyszłego roku. Planowana jest na pierwszy kwartał przyszłego roku.
Ustawa, która jest jednym z głównych elementów Planu Morawieckiego i ma stworzyć ramy prawne dla rozwoju branży elektromobilnej w Polsce (a ta z kolei, według zapowiedzi wicepremiera ma być kołem zamachowym polskiej gospodarki na najbliższe lata) jest przygotowywana w Ministerstwie Energii od wielu miesięcy. Wiceminister energii Michał Kurtyka jeszcze w pierwszej połowie roku sugerował uchwalenie ustawy na 1 stycznia, a we wrześniu inny z wiceministrów Grzegorz Tobiszowski, wspominał nawet na jednej z konferencji o terminie na przełomie października i listopada.
Ustawa spotkała się jednak z bardzo dużym zainteresowaniem w czasie konsultacji i od pewnego czasu o konkretnym terminie wejścia jej w życie się nie mówiło. Wiceminister Kurtyka wspominał jedynie, że może wejść w życie „na początku roku”. Poprosiliśmy Ministerstwo energii o informację dotyczącą stanu prac and ustawą.
Z informacji wynika, że 16 listopada projekt został zatwierdzony przez Komitet Stały Rady Ministrów, a w środę 29 listopada został uzgodniony z Komisją Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Teraz, między 5 a 11 grudnia, będzie przedmiotem prac Komisji Prawniczej RCL, aby nadać mu ostateczny kształt przed zatwierdzeniem przez Radę Ministrów.
„Przewiduje się, że do końca roku projekt zostanie zatwierdzony przez Radę Ministrów i przekazany do dalszych prac w Parlamencie. Z oczywistych względów wejście w życie ustawy będzie musiało być przesunięte, ale powinno nastąpić w I kwartale 2018 r.” – dowiedzieliśmy się w ME.
Już wiadomo, że ustawa o elektromobilności po konsultacjach przeszła szereg zmian. M.in. rozszerzono definicję pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi na te, które nie są samochodami, wprowadzono do przepisów definicję umowy carshare i zaliczono carsharing do transportu publicznego, wprowadzono ułatwienia finansowe dla zakupu i korzystana z aut elektrycznych i zezwolono elektrykom i hybrydom na wjazd do planowanych stref niskoemisyjnych a także określono liczbowo wymogi jeśli chodzi o infrastrukturę do ładowania aut elektrycznych dla gmin.