Partnerzy serwisu:
#Koronawirus w Polsce. Transport i infrastruktura - zobacz serwis specjalny!

 

Drogi | Krajowe - Polska

Ryzyka będą równo podzielone – jest porozumienie zamawiającego i wykonawców

| Elżbieta Pałys źródło: RynekInfratsruktury.pl 02.02.2017

PARTNERZY DZIAŁU


 

Ryzyka będą równo podzielone – jest porozumienie zamawiającego i wykonawców
fot. GDDKiA

 

– Włączamy nowe standardy budownictwa drogowego – zapowiedział dziś minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. – Opracowaliśmy w dialogu z branżą zasady optymalizacji inwestycji w Polsce. Mamy nadzieję, że na skutek tych działań nie dojdzie już do takich dramatycznych sytuacji, które miały miejsce w latach 2011- 2012 – stwierdził minister. Postawą nowych standardów mają być równomiernie rozłożone ryzyka w kontraktach budowlanych.
– Zakończyliśmy prace, które rozpoczęliśmy jeszcze jako posłowie opozycji – podkreślił Adamczyk. – Inspiracją było to, to co działo się w latach 2011- 2012, czyli upadek firm realizujących inwestycje, bankructwa podwykonawców, przerwane inwestycje drogowe, wieloletnie opóźnienia, utraty dużych środków publicznych – mówił. Jak określił, dziś nastąpił historyczny przełom. Zgodzili się z tym również przedstawiciele branży.

Sukces: dobrze rozłożone ryzyka

Podstawą ogłoszonych dziś standardów ma być właściwa alokacja ryzyk w kontraktach. – Do tej pory było tak, że ryzyka przez lata były w coraz większym stopniu spychane na wykonawcę. Po bardzo długiej dyskusji została wypracowana taka matryca ryzyk, która zadowala obie strony i to będzie podstawą do stworzenia wzoru umowy obowiązującej przy dużych inwestycjach infrastrukturalnych – powiedział wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. – Jesteśmy o krok od jego przyjęcia. Pozwoli to na zastosowanie tego wzoru w kontraktach, które będą zawierane od II kwartału tego roku.

Wiceminister wspomniał o znowelizowanej ustawie o drogach publicznych, która m.in. nadała ministrowi właściwemu ds. transportu kompetencje w zakresie wydawania zaleceń i wytycznych w zakresie wymagań techniczno – budowlanych. Jak poinformował, do tej pory zostały wypracowane wytyczne projektowania obciążeń drogowych obiektów mostowych, które zastąpią wymagania oparte na normie z 1985 roku, a także wytyczne poszerzania jezdni o dodatkowe pasy ruchu w oparciu o przewidywane natężenia ruchu. – Chodzi o przewidywanie czy rzeczywiście trzeba już dzisiaj zapewniać dodatkowe miejsca na dodatkowe pasy ruchu, czy może to jeszcze poczekać tym samym zapewniając obniżenie kosztów – wyjaśnił Jerzy Szmit. Będą powstawały kolejne tego typu dokumenty, m.in. dotyczące typowych obiektów mostowych czy infrastruktury służącej ochronie zwierząt.

Wzór umowy już wkrótce

W najbliższym czasie ma być przedstawiony wzór umowy na kontrakty zaprojektuj i zbuduj oraz na usługi niezależnego inżyniera.

– Najważniejszy punkt nowej umowy z wykonawcami to zrównoważony podział ryzyk, samodzielność niezależnego inżyniera, ochrona podwykonawców, mniejsza ilość i szybsze rozstrzyganie sporów, racjonalny system kar oraz obowiązek zatrudniania na podstawie umowy o pracę – powiedział Jerzy Szmit.

Jak wynika z informacji podanych przez Krzysztofa Kondraciuka, generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad, w nowym wzorze znajdzie się szereg istotnych zmian. – Nie będzie obowiązku pracy w godzinach nadliczbowych, czyli pomiędzy 6 a 22 przez 6 dni w tygodniu – powiedział Kondraciuk. Jak poinformował, doprecyzowany będzie zakres uprawnień inżyniera, nie będzie też kryterium gwarancji jakości – określono jednakowe okresy gwarancji, tj. 5 lat dla nawierzchni bitumicznych oraz 10 lat dla betonowych. Zostały też określone wymagania jakie nawierzchnia ma spełniać po okresie gwarancji.

Korzystne dla wykonawców zmiany będą też dotyczyły wnoszenia gwarancji należytego wykonania umowy – będą mogły być wnoszone w ratach, kar – tu m.in. zrezygnowano z naliczania kar porządkowych czy waloryzacji – ma nie być górnego limitu korekt z tego tytułu – poinformował generalny dyrektor.

Branża docenia

– Minister powiedział, że to historyczny moment i ja się z tym zgadzam – powiedział obecny na konferencji prasowej Tomasz Latawiec, prezes Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców. – Dzisiaj okazało się, że nic nie stoi na przeszkodzie, żeby największy zamawiający publiczny wsłuchał się w glos ekspertów.

Jak mówił Latawiec, umowa, którą wypracowano, jest zbalansowana i oparta o zasady FIDIC, czyli: równowadze stron, wpisaniu ryzyk po tej stronie, która potrafi nimi lepiej zarządzać oraz wprowadzeniu szybkiej ścieżki rozstrzygania sporów.

– Mam jedną dobrą i jedną złą wiadomość – powiedział Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa. – To co udało się osiągnąć będzie złą wiadomością dla pracowników Krajowej Izby Odwoławczej. Jestem przekonany, że będzie znacznie mniej sporów w sądach i KIO – powiedział. –Niewątpliwie natomiast jest to dobra informacja dla gospodarki – dodał.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5