Jeśli natychmiast nie zatrzymamy przygotowań i realizacji inwestycji infrastrukturalnych niezgodnych z unijnym prawem ochrony środowiska, możemy stracić miliardy euro dotacji z Unii Europejskiej – przestrzega poniedziałkowa Rzeczpospolita.
Jak podaje dziennik, od początku marca nie powinny być wydawane zezwolenia na budowę ani rozpoczynane roboty w inwestycjach dotowanych przez Unię, jeśli ich zgodność z unijnym prawem ochrony środowiska została zaskarżona.
Takie oczekiwanie wyraziła Komisja Europejska. Chodzi o to, że zdaniem KE, będące nasza specjalnością specustawy, uniemożliwiają wstrzymanie inwestycji, której oddziaływanie na środowisko jest kwestionowane.
Sprawa dotyczy wielu obszarów inwestycji regulowanych specustawami, w tym drogowej, ale także m.in. w ustawie o transporcie kolejowym z marca 2003 roku, w ustawie o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie lotnisk użytku publicznego, o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, czy specustawie dotyczącej budowli przeciwpowodziowych.
Jak wylicza Rzeczpospolita, tylko w przypadku dróg zarzuty Komisji europejskiej dotyczą ponad 700 km na etapie przygotowania oraz przeszło 400 km w trakcie projektowania lub budowy. Powołując się na inwestora, dziennik wskazuje, że chodzi o inwestycje warte łącznie ok. 17 mld zł.
Trwa właśnie proces nowelizacji przepisów, które maja rozwiązać problem. Przepisy zmieniające ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko oraz niektórych innych ustaw zostały uchwalone przez Sejm 19 lutego, proces nowelizacji nie został jeszcze jednak zakończony.
10 marca zajmowała się nim komisja senacka. Ustawa wymaga jeszcze dokończenia prac w Senacie i podpisu Prezydenta.
Nowe regulacje przewidują m.in. możliwość wnioskowania do organu odwoławczego o wstrzymanie natychmiastowej wykonalności decyzji środowiskowej oraz możliwość wniesienia zażalenia na postanowienie organu odwoławczego o odmowie wstrzymania natychmiastowej wykonalności oraz o wstrzymaniu natychmiastowej wykonalności decyzji środowiskowej.
Nowelizacja wprowadza także przesłanki, na podstawie której sąd administracyjny może wstrzymać wykonanie ostatecznej decyzji środowiskowej oraz obligatoryjne zawieszenie postępowania w sprawie zezwolenia na inwestycję w przypadku wstrzymania wykonania decyzji środowiskowej.
Ma być także wprowadzona możliwość wniesienia przez strony postępowania w sprawie decyzji środowiskowej oraz organizacje ekologiczne odwołania od zezwolenia na inwestycję w zakresie zgodności z decyzją środowiskową (łącznie z wnioskiem o wstrzymanie zezwolenia).
Będzie także obowiązek udostępnienia treści zezwolenia na realizację inwestycję oraz decyzji środowiskowej w Biuletynie Informacji Publicznej.