Rząd rozdaje stare środki na drogi w nowych programach - Rynek Infrastruktury: Porty, Stocznie, Lotnisko, Porty lotnicze, Autostrada, Obwodnica, Energetyka, Ciepłownictwo, Linie kolejowe, PKP PLK, Telekomunikacja, Operatorzy
Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Lokalne - Polska

Rząd rozdaje stare środki na drogi w nowych programach

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 07.08.2018

PARTNER DZIAŁU


 

Rząd rozdaje stare środki na drogi w nowych programach
fot. ZDW

 

500 mln zł na drogi samorządowe i, warty 2,3 mld zł, program Mosty dla Regionów. To dwa z rządowych przedsięwzięć, które ogłoszono w ostatnich miesiącach. Pierwsze z nich przedstawiono jako niezbędne, „dodatkowe” środki na infrastrukturę lokalną, a drugie, jako zupełnie nowy program. Jak się jednak okazuje, pieniądze te i tak miały trafić na te same inwestycje.
„Dodatkowe” 500 mln zł

Jak informowaliśmy w marcu br., rząd zdecydował o przyznaniu 500 mln zł na drogi lokalne. Według premiera Mateusza Morawieckiego – są to „dodatkowe pieniądze” na tego typu inwestycje. Później, w czerwcu br., podawaliśmy, że wojewodowie zdecydowali jak podzielić te środki.

Jeśli jednak przyjrzeć się dokładniej rządowym projektom wsparcia, to te pieniądze wcale nie są dodatkowe. Jest tak z uwagi na to, że taka sama kwota powinna trafić na poprawę stanu tras lokalnych, ale w ramach Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019. W 2015 roku na jego realizację przewidziano 4 mld zł. W 2016 roku ta kwota została zmniejszona o 200 mln zł, a w 2017 roku o kolejne 300 mln zł. Łącznie daje to środki na drogi lokalne mniejsze o 500 mln zł.

Niemniej jednak razem z 800 milionami złotych z „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016–2019”, rząd przeznaczy w 2018 roku 1,3 miliarda złotych na inwestycje w drogi lokalne.

Mosty dla Regionów z rządowej subwencji

Niestety nie inaczej jest w przypadku ogłoszonego w czerwcu br. programu Mosty dla Regionów. Na ten program do 2023–2025 roku przeznaczona ma zostać kwota w wysokości ok. 2,3 mld zł. Taka kwota i tak miała trafić na tego typu inwestycje. Jednak nie z rządowego programu, a ze środków budżetu państwa w ramach rezerwy subwencji ogólnej przyznawanej od 1999 roku.

W ciągu tych 19 lat dofinansowywanych, z tych środków, każdego roku było ok. 150 zadań na drogach samorządowych. Od 2008 roku priorytet mają inwestycje dotyczące obiektów inżynierskich.

Na przestrzeni tych lat w ramach wsparcia na inwestycje przeznaczono ponad 6 mld zł. Od 2011 roku na ten cel wydawana jest taka sama kwota i jest to 335,9 mln zł rocznie. W tej sytuacji, jeśli środki w ramach rezerwy subwencji ogólnej miałyby być przekazywane w dalszym ciągu tak samo, to do 2025 roku byłoby to 2,351 mld zł.

O tym, że środki na program Mosty dla Regionów mogą zostać pozyskane właśnie z tego źródła informowaliśmy w czerwcu. Wtedy strona rządowa podawała, że przyszłość subwencji nie jest pewna, ale nie wiadomo jeszcze w jaki sposób sfinansowane zostanie nowe wsparcie dla obiektów inżynierskich na drogach lokalnych.

Teraz sprawa wydaje się już być jasna. – Dofinansowanie na przedsięwzięcia samorządowe ministerstwo, wcześniej rozwoju regionalnego, później rozwoju, a teraz inwestycji i rozwoju ma w swojej dyspozycji w różnej kwocie w różnych latach, ale te środki mamy – informował podczas ubiegłotygodniowej konferencji minister inwestycji i rozwoju, Jerzy Kwieciński. – Rezygnujemy więc z takiego dosyć przypadkowego wsparcia, gdzie były finansowane projekty zgłaszane nam przez samorządy, poprzez wojewodów, na rzecz zorganizowanego programu Mosty dla Regionów. W tej chwili mamy przeznaczone 2,3 mld w trybie wieloletnim na realizację tych inwestycji – dodawał.

Mosty dla Regionów niewiele więc będzie się różnił od tej subwencji. Główną różnicą jest to, że inwestycje będą mogły być dofinansowane w 80% ich wartości, a nie, tak jak wcześniej, w 50%. Nowy program ma być również „bardziej zorganizowany”.

Dofinansowanie powinno być stabilne

– Stałe wsparcie finansowe rządu dla inwestycji drogowych realizowanych przez samorządy wszystkich szczebli jest jak najbardziej potrzebne wobec potrzeb w tym zakresie, sięgających nawet 100 mld zł. W ostatnich latach, także za koalicji PO-PSL zbyt często zmieniano założenia programów wsparcia i przycinano środki. Poziom dofinansowania powinien tymczasem być stabilny, żeby umożliwić samorządom planowanie w perspektywie dłuższej niż jednoroczna – komentuje Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Zamiana subwencji drogowej na program Mosty dla Regionów oznacza ograniczenie dotychczasowego rozproszenia wydatkowania środków z tego źródła. Jest to dobre rozwiązanie choć dyskusyjna wydaje się przede wszystkim konieczność równoczesnego budowania dwóch nowych mostów dla Warszawy w sytuacji braku pełnego obciążenia tzw. mostu północnego oraz powstającego mostu w ramach POW. Te środki powinny iść raczej na scalenie gmin czy powiatów poprzez likwidację przepraw promowych, których wciąż w Polsce funkcjonuje blisko setka – dodaje Adrian Furgalski.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS