Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła dwie aplikacje do konkursu w ramach Wieloletniego Programu Prac (MAP) z puli Funduszu Spójności. Złożone wnioski dotyczyły budowy dróg ekspresowych S1 i S3. Obecnie trwa ocena złożonych aplikacji.
W przypadku drogi S3 chodzi o odcinek Bolków – Lubawka (do granicy polsko-czeskiej) w województwie dolnośląskim. Do tej pory w zakresie tej inwestycji opracowana została jedynie dokumentacja projektowa. W przypadku tej drogi, szacowana wartość odcinka Bolków – Lubawka to 742,290 mln euro (ponad 3 mld zł), natomiast przewidywany wkład Unii Europejskiej w ramach CEF wynosi 630,946 mln euro (2,7 mld zł).
Droga będzie miała około 31 km, w ramach projektu powstaną 3 węzły drogowe, przebudowana zostanie także DK-5 wraz z rondem, dwie drogi wojewódzkie oraz drogi gminne i powiatowe. Zrealizowane zostaną również 32 przejścia dla zwierząt, powstanie także nowa infrastruktura sieciowa, urządzenia melioracyjne i cieki.
Wyświetl większą mapęDo CEF została zgłoszona także droga ekspresowa S1 na odcinku Pyrzowice – granica państwa, odcinek obejście Węgierskiej Górki w województwie śląskim. Szacowany koszt tej inwestycji to 350,692 mln euro (ok. 1,5 mld zł), natomiast przewidywany wkład UE – 298,088 mln euro (ok. 1,2 mld zł).
Chodzi o 8,5-kilometrowy odcinek obwodnicy Węgierskiej Górki, który będzie dopełnieniem ekspresówki. Trasa pobiegnie granicach gmin: Radziechowy Wieprz, Węgierska Górka i Milówka, na terenie powiatu żywieckiego. Odcinek obejścia Węgierskiej Górki połączy wcześniej zrealizowane odcinki S1: Żywiec – Przybędza z trasą Milówka – Szare. W drugim lub trzecim kwartale 2017 roku możliwe jest uzyskanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji. Oznacza to, że likwidacja wąskiego gardła na drodze ekspresowej w kierunku Słowacji nabiera realnych kształtów.
Wyświetl większą mapę