Można ruszać z robotami budowlanymi na odcinku drogi ekspresowej Si między Dankowicami i Oświęcimiem. Wojewoda śląski wydał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej dla tego odcinka. To pierwsze z czterech oczekiwanych pozwoleń na budowę trasy pomiędzy Mysłowicami i Bielsko-Białą.
Odcinek, o którym mowa liczy 15 km. Wniosek o wydanie decyzji ZRID dla tego fragmentu został złożony w marcu 2021 r. Jak informuje GDDKiA, w czasie procedury wydawania decyzji ZRID doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla budowy drogi ekspresowej S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Decyzja NSA nie zablokowała realizacji inwestycji, ale miała wpływ na termin uzyskania decyzji ZRID.
Kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole, która została wyznaczona rozporządzeniem Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej (RZGW) w Krakowie już po wydaniu DŚU przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Katowicach.
Obecnie trwa procedowanie decyzji ZRID dla odcinka Dankowice – Bielsko-Biała. W tym przypadku wniosek został złożony w czerwcu 2021 r. Wydanie zezwolenia przewidywane jest na przełomie września i października br.
Do złożenia wniosku o ZRID szykuje się wykonawca odcinka Bieruń – Oświęcim, z kolei dla fragmentu Mysłowice – Bieruń wniosek ma być złożony w II kwartale 2023 r. (umowa na ten odcinek został podpisana jako ostatnia – kontrakt został zawarty w lipcu 2022 r.).
Obecnie wszystkie odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji, a wartość umowy dla czterech odcinków to niespełna 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 węzeł Bieruń – węzeł Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Z kolei odcinek węzeł Oświęcim – Dankowice w sierpniu 2023 r., a odcinek Dankowice – węzeł Suchy Potok w listopadzie 2023 r. Termin zakończenia ostatniego podpisanego odcinka przypada na IV kwartał 2025 r.
GDDKiA poinformowała jednak, że z uwagi na przedłużającą się procedurę uzyskania ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. Roszczenia nie zostały jeszcze rozpatrzone.