Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Śląsk

S11 na Śląsku nie powstanie szybko

| Bartosz Józefiak źródło: RynekInfrastruktury.pl 26.09.2017

PARTNER DZIAŁU


 

S11 na Śląsku nie powstanie szybko
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Śląsk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Do końca roku poznamy wykonawców prac projektowych dla całej drogi S11 w Wielkopolsce. Gorzej wygląda sytuacja na Śląsku. Tutaj nie wybrano nawet wiążącego korytarza dla tej trasy.
We wrześniu GDDKiA rozpoczęła drugie etapy przetargów na dokumentację dla drogi ekspresowej S11 w Wielkopolsce. Chodzi o trasę na odcinku od Obornik do Szczecinka. Odcinek między Obornikami a Poznaniem czeka na oferty od wykonawców. Do końca roku ogłoszone zostaną przetargi na odcinki S11: Kórnik – Ostrów Wlkp. i Ostrów Wlkp. – Kępno. W realizacji znajduje się obwodnica Kępna.

Prace nad S11 w Wielkopolsce ruszyły więc do przodu. A jak wygląda sytuacja na Śląsku?

Czekamy na korytarz

GDDKiA w Katowicach odpowiada za odcinek trasy od granicy województwa Opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór. W październiku 2016 roku ogłoszono przetarg dla opracowania dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej.

– W ramach zamówienia przewidywano opracowanie studium sieciowego, studium korytarzowego, studium techniczno–ekonomiczno –środowiskowego oraz materiałów do decyzji o środowiskowych – informuje Marek Prusak, rzecznik katowickiego oddziału dyrekcji.

Najlepsza oferta opiewała na 6 milionów złotych. Dla Generalnej Dyrekcji to było zbyt wiele. Przetarg unieważniono.

Od razu zapadła decyzja, że studium korytarzowe oraz studium sieciowe zostaną opracowane własnymi siłami przez GDDKiA. Pod koniec sierpnia dokumenty były gotowe i przekazane do lokalnego oddziału. Obecnie trwa ich analiza.
Trzeba jeszcze wskazać ostateczny przebieg inwestycji. Kluczowa jest decyzja o tym, w którym miejscu S11 połączy się z autostradą A1. Na razie w porozumieniu z oddziałem w Opolu zdecydowano o miejscu styku S11 na granicy województw. Drogowcy planują, że inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2021- 2025 w systemie „Zaprojektuj i wybuduj”.

S11 na Śląsku będzie mieć 43 kilometry długości. Znajdą się tam dwa pasy ruchu w każdą stronę. Do tego powstanie jeszcze obwodnica Tarnowskich Gór o długości 17 kilometrów. Trasa będzie przebiegać po nowym śladzie.

Tranzytem na Śląsk

Na tę inwestycję nie mogą doczekać się samorządowcy. – Dyskusje o tej drodze są toczone od 11 lat. Do dziś nie wiadomo, jak miałaby przebiegać – mówi Eugeniusz Gwóźdź, wójt gminy Tworóg.

Główny cel ekspresówki to wyprowadzenie ruchu z krajowej jedenastki. Ruch jest szczególnie uciążliwy na odcinku od Lublińca do Tarnowskich Gór. W Tworogu główne skrzyżowanie jest zawsze zapchane w godzinach szczytu. Tędy idzie cały tranzyt na Poznań. Możliwości objazdu nie ma.

–  W GDDKiA mówią, że opracowanie studium to jeszcze odległy termin. A mieszkańcy nie mogą żyć – dodaje wójt.

DK nr 11 w Tworogu kilka lat temu przeszła gruntowny remont. Powstała nowa nawierzchnia, odwodnienie i sygnalizacja na głównym skrzyżowaniu. Poprawiło się bezpieczeństwo i komfort jazdy. - Ale na przepustowość nie miało to żadnego wpływu – dodaje Eugeniusz Gwóźdź.

– Miasto jest rozjeżdżane przez ruch tranzytowy z Poznania. Kierowcy, którzy jadą do Katowic, Bytomia, Zabrza, Gliwic siłą rzeczy przejeżdżają przez nasze miasto – tłumaczy Piotr Skrabaczewski, zastępca burmistrza Tarnowskich Gór.
Ostatnia inwestycja to jednojezdniowa obwodnica zbudowana za czasów Gomułki. Miasto się rozrosło i dzisiaj jest to wewnętrzna droga.

– Czekamy na wariant przebiegu ekspresówki. Kiedyś pojawiła się opcja połączenia S11 z autostradą A1 w Pyrzowicach. To gorszy wariant. Kierowcy, którzy kierują się na Bytom i Zabrze nie pojadą przez Katowice. Dalej będą ścinać drogę i rozjeżdżać miasto. Według nas najlepsze rozwiązanie to połączenie S11 z węzłem A1 w Szarleju – wyjaśnia wiceburmistrz.

Ekspresówka poprawi też ruch lokalny na trasie Lubliniec- Tarnowskie Góry oraz ułatwi dojazd do autostrady. Ale na tę drogę mieszkańcom Śląska przyjdzie jeszcze poczekać.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS