Węzeł Łódź Teofilów w ciągu S14 – zachodniej obwodnicy Łodzi zostanie zbudowany. GDDKiA ma już podpisany aneks do programu inwestycji. Połączenie z S14 zyska Aleksandrów Łódzki.
Mowa o węźle, który był pierwotnie planowany w ciągu zachodniej obwodnicy Łodzi, ale z jego budowy zrezygnowano w ramach optymalizacji kosztów. To skutek pierwszego przetargu na budowę ekspresówki po zachodniej stronie Łodzi, w którym wyceny wykonawców znacząco przekroczyły możliwości inwestora. Przetarg ten unieważniono wiosną 2017 roku, a krótko później ogłoszono nowy, zakładający optymalizację pierwotnego projektu. W ramach ograniczania kosztów budowy, zrezygnowano m.in. z realizacji wszystkich węzłów, dopuszczając jednocześnie ich dobudowę w przyszłości.
Rozważano m.in. realizację węzłów przy współpracy finansowej samorządów z aglomeracji łódzkiej, które zabiegały o budowę ekspresówki ze wszystkimi planowanym wcześniej połączeniami.
W czerwcu premier Mateusz Morawiecki zapowiedział, że szansę na realizację ma węzeł Łódź Teofilów. Zadeklarował, że powstanie on ze środków budżetowych. Teraz zapadła formalna decyzja.
22 października podpisany został aneks do programu inwestycji dotyczący budowy tego węzła. Jak poinformował nas Maciej Zalewski, rzecznik prasowy łódzkiego oddziału GDDKiA, zostanie on wybudowany na podstawie istniejącego projektu, przy czym realizacja obejmie węzeł wraz z połączeniem do obecnej DK-71. – Ze względów formalnych nie będzie budowane połączenie do ul. Szczecińskiej w Łodzi, tj. połączenie od strony wschodniej – powiedział Maciej Zalewski.
Wyświetl większą mapę
Węzeł ma powstać z pieniędzy budżetowych.
Teraz GDDKiA może wybrać wykonawcę dodatkowych prac. Jak wyjaśnia przedstawiciel GDDKiA, ze względu na to, że budowy węzła nie było w dotychczas podpisanych kontraktach, inwestor ma swobodę wyboru wykonawcy. Jednocześnie prawo dopuszcza w tej sytuacji negocjacje z obecnym wykonawcą drogi – w tym przypadku to konsorcjum Budimex i Strabag, które realizuje odcinek S14 Lublinek – Teofilów. Jeśli strony się porozumieją, zostanie podpisany aneks do kontraktu z wykonawcą. – Byłoby to rozwiązanie najbardziej optymalne – przyznaje rzecznik łódzkiej GDDKiA. – Jeśli do porozumienia nie dojdzie, trzeba będzie wyłonić innego wykonawcę – zaznacza.
Tzw. zachodnia obwodnica Łodzi w ciągu drogi ekspresowej S14 ułatwi komunikację pomiędzy drogą ekspresową S8 na południe od Łodzi i autostradą A2. Poprawi także warunki bezpieczeństwa i transportu w Łodzi i innych miastach aglomeracji łódzkiej – mowa o Pabianicach, Zgierzu, Konstantynowie Łódzkim czy Aleksandrowie Łódzkim.
Trasa jest realizowana w podziale na dwa odcinki. Fragment pomiędzy węzłem Łódź Teofilów i drogą krajową nr 91 w miejscowości Słowik powierzono firmie Stecol Corporation. Odcinek liczy 16,3 km. Wykonawca czeka obecnie na zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Odcinek pomiędzy węzłami Lublinek i Teofilów buduje konsorcjum Budimex i Strabag. Prace budowlane na długości 12 km trwają. Obecnie, zaawansowanie rzeczowe przekroczyło już 50 proc. robót. W czerwcu wykonawca informował, że faktyczne zaawansowanie o kilka miesięcy wyprzedza harmonogram.
Po wybudowaniu S14 Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą. Złożą się na nią dwie autostrady – A1 i A2 – oraz dwie drogi ekspresowe, tj. S14 i S8.