Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Łódzkie

S14: Samorządowcy liczą na rozmowy z ministerstwem

| Roman Czubiński źródło: 24.05.2017

PARTNER DZIAŁU


 

S14: Samorządowcy liczą na rozmowy z ministerstwem
fot. Sicherlich, commons.wikimedia.org, CCA

Więcej z regionu:

Łódzkie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Zgadzamy się na oszczędności technologiczne lub związane z parametrami drogi, ale nie na rezygnację z budowy węzłów – deklarują samorządowcy Zgierza, Aleksandrowa, Konstantynowa i Pabianic oraz zarząd województwa łódzkiego. Zrzeszeni w Stowarzyszeniu „Tak dla S14” lokalni włodarze spodziewają się, że rozmowy z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa pozwolą na przekonanie ich do zmiany stanowiska i postawienie w przetargu wymogu utrzymania wszystkich planowanych węzłów. Niepokój budzi też spodziewane opóźnienie inwestycji.
Zaplanowanie w dotychczasowym projekcie budowy pięciu węzłów nie jest dziełem przypadku ani czyichś nadmiernych ambicji – przekonuje marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień. – Warto przypomnieć, że S14 ma wieloletnią historię – od wytyczania jej przebiegu poprzez badanie oddziaływania na środowisko, konsultacje społeczne aż po dyskusję na temat kształtu projektu – mówi samorządowiec. Przyjęta liczba wynikała z przekonania, że każda lokalna społeczność na trasie S14 powinna otrzymać z tytułu jej budowy wartość dodaną – droga nie powinna być tylko barierą przestrzenną, ale dawać szansę rozwoju. Dla takiego właśnie wariantu uzyskano społeczną akceptację. – Wydawało się, że po wpisaniu w 2015 r. tej inwestycji na listę podstawową Programu Budowy Dróg Krajowych mamy już ten etap za sobą. Teraz jednak znów cofamy się do przekonywania, że droga w takim kształcie jest potrzebna aglomeracji – kontynuuje Stępień.

Przykład A1 jest nieadekwatny

Przywoływany przez ministerstwo przykład autostrady A1 na odcinku Stryków – Tuszyn jest demagogiczny. Po zachodniej stronie aglomeracji leżą duże miejscowości, od dłuższego czasu bombardowane ruchem ciężkim, a także łódzkie osiedle Teofilów i sąsiednia dzielnica przemysłowa. Zagrożenie likwidacją któregokolwiek z węzłów stanowi olbrzymi problem dla mieszkańców miast, które już i tak od wielu lat zmagają się z ciężkim ruchem TIRów przez swoje centra – dodaje burmistrz Aleksandrowa Łódzkiego Jacek Lipiński.

Poszczególne samorządy od lat budowały też w oparciu o planowane węzły swoje programy gospodarcze. – Konstantynów od początku zakładał powstanie węzła w Niesięcinie, stąd przygotowania terenów, uzbrojenie pod przemysł i powstanie specjalnej strefy ekonomicznej właśnie w rejonie planowanej drogi S14. Wybudowaliśmy ulicę Spółdzielczą – brakuje jeszcze odcinka 1,3 km, który byłby bezpośrednim łącznikiem z węzłem w Niesięcinie – informuje burmistrz Henryk Brzyszcz. Jak dodaje, konsekwencje ewentualnej rezygnacji z budowy węzła Konstantynów będą dla miasta tragiczne: jego rozwój zostanie spowolniony, a miejskie ulice zostaną rozjechane przez ciężarówki.

Expo bez S14?

Dodatkowym argumentem jest fakt, że droga S14 jest istotnym elementem wniosku o organizację w Łodzi wystawy Expo 2022. – Ma ona zapewnić skomunikowanie dwóch węzłów „Parkuj i Jedź”. Stawianie znaku zapytania przy budowie węzłów na 5 miesięcy przed podejmowaniem przez Międzynarodowe Biuro Wystaw w Paryżu decyzji o lokalizacji wystawy to działanie co najmniej mało polityczne – ocenia marszałek. Powodem niepokoju jest też obawa o termin ukończenia drogi – pojawiają się sugestie, że mógłby to być nawet rok 2023.

Samorządowcy żądają od ministerstwa oraz GDDKiA dokładnych informacji o tym, jakie konkretnie oszczędności będą miały miejsce, oraz deklaracji, że zachowanie węzłów będzie priorytetem. – Dotychczasowe deklaracje GDDKiA nie satysfakcjonują nas. Potrzebne są wszystkie węzły. Jeśli będzie szansa na obniżenie kosztów poprzez zmiany technologiczne lub obniżenie standardu drogi, możemy na to przystać. Nie zgadzamy się jednak na to, by mieszkańcy którejkolwiek z naszych miejscowości musieli jeździć do innego ośrodka, by włączyć się do ruchu na trasie S14 – podkreśla Lipiński.

Negocjacje zamiast blokad

Samorządowcy nie planują jednak przynajmniej na razie uciekać się do organizowania protestów społecznych. – Chcemy przede wszystkim wymieniać się z decydentami argumentami na temat kształtu drogi – zapewnia marszałek. – Mamy doświadczenie w tym, jak rozmawiać o S14, i wykorzystamy je. Mam nadzieję, że dialog doprowadzi do przybliżenia stanowisk i znalezienia rozwiązania. Nie chodzi o to, by eskalować napięcia, prowadząc ludzi na blokady, ale by się porozumieć – dodaje.

– Trzeba walczyć na argumenty, choć być może trzeba będzie zastanowić się nad innymi formami. Węzły to najważniejsza dla nas sprawa. Liczymy na to, że nasz głos zostanie wysłuchany – potwierdza Brzyszcz. Na zaproszenie burmistrza 1 czerwca do Konstantynowa przyjedzie dyrektor łódzkiego oddziału GDDKiA Maciej Tomaszewski. Burmistrz zamierza osobiście pokazać mu teren planowanego węzła i opowiedzieć o jego znaczeniu dla gminy. Co ciekawe, stanowiska na razie nie zajęły władze Łodzi – rzecznik Zarządu Inwestycji Miejskich Piotr Wasiak deklaruje oczekiwanie na bardziej konkretne informacje na temat planowanej sieci węzłów.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS