Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Warmińsko-mazurskie

S16 przez środek Mazur wzbudza sprzeciw mieszkańców i ekologów

| Przemysław Farsewicz źródło: RynekInfrastruktury.pl 29.05.2019

 

S16 przez środek Mazur wzbudza sprzeciw mieszkańców i ekologów
fot. GDDKiA

Zobacz więcej na temat:

Inwestycje drogowe
Ekolodzy
S16

Więcej z regionu:

Warmińsko-mazurskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Powraca temat budowy drogi S16 na odcinku Mrągowo – Ełk, a wraz z nim wiele kontrowersji. Do sprawy włączyli się ekolodzy, którzy sprzeciwiają się, by nowa droga naruszała tereny przyrodniczo chronione. Jednym ze spornych elementów jest planowany most przecinający Krainę Tysiąca Jezior przez jezioro Tałty. Miałaby to być największa konstrukcja w Polsce w samym sercu Mazur.
GDDKiA na nowo wraca do tematu budowy drogi S16 z Mrągowa do Ełku. Przygotowania do inwestycji rozpoczęto już w 2016 roku, jednak ze względu na brak środków, nie przystąpiono do budowy 74-kilometrowego odcinka drogi przecinającej sam środek Mazur. Tak długa przerwa sprawiła, że większość decyzji straciła swą moc prawną. Dlatego we wrześniu 2017 roku drogowcy zlecili na nowo wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej dla konsorcjum firm Europrojekt Gdańsk oraz Wrocławskie Biuro Projektów Drosystem.

W ramach tego zadania wykonawca ma zaktualizować materiały do decyzji środowiskowej obejmujące m.in. inwentaryzację przyrodniczą, ponowną analizę akustyczną i ocenę uwarunkowań bezpieczeństwa ruchu drogowego. Do zadań wykonawcy dokumentacji będzie też należało uzyskanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji oraz opracowanie rozwiązań drogowych i mostowych umożliwiających ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj”. Koszt dokumentacji to 12,9 mln zł.

Jeszcze w 2008 roku analizowano 16 wariantów dla drogi krajowej nr 16 na odcinku Mrągowo – Orzysz – Ełk. Jak wyjaśniają drogowcy, wykonana wówczas inwentaryzacja przyrodnicza „wykazała brak możliwości wyboru wariantu bezkolizyjnego pod względem najcenniejszych elementów przyrodniczych”. Silny był również nacisk społeczny, aby przeanalizować dodatkowe, zaproponowane w toku konsultacji warianty przebiegu trasy. Wykonawca opracowania, zaproponował do analizy kolejne 25 odcinków, co w połączeniu z opracowanymi w 2008 roku szesnastoma dało łącznie 41 wariantowych odcinków w obrębie kilku korytarzy rozpatrywanych w procedurze wyboru nowego przebiegu drogi krajowej nr 16.

Trzy warianty drogi z Mrągowa do Mikołajek

Dzisiaj mówi się już o trzech wariantach możliwych do realizacji. Dalej droga została na dwa korytarze: Mrągowo – Mikołajki i Mikołajki – Ełk. Ten ostatni nie budzi wątpliwości projektantów, dlatego nie opracowano dla niego żadnych wariantów. Z kolei dla korytarza Mrągowo – Mikołajki przedstawiono trzy warianty przebiegu. Dwa pierwsze są zbliżone do obecnej trasy „szesnastki”. Pierwszy przez Kosewo i Baranowo od strony północnej, drugi przez Kosewo i Baranowo od strony południowej. Oba zakładają budowę mostu przez południową część jeziora Tałty tuż koło Mikołajek. Trzeci prowadzi bardziej na północ od obecnej drogi nr 16 przez Użranki, Mrówki i Ławki i wiąże się z budową dwóch mostów nad jeziorami Juksty koło Mrągowa i Tałty, tyle że w jego północnej części, niedaleko Rynu.

Największa estakada w Polsce w sercu Mazur

Zdaniem ekologów, budowa nowej drogi w zaproponowanym kształcie zagraża przyrodzie Krainy Tysiąca Jezior. Obawy budzi również forma spotkań konsultacyjnych, które organizowane są w porze, gdy większość mieszkańców zainteresowanych budową drogi jest w pracy. To pociągnęło za sobą efekt w postaci petycji, w której działacze organizacji przyrodniczych i mieszkańcy apelują do ministra infrastruktury odstąpienie od dalszych prac nad obecnie proponowanymi wariantami drogi ekspresowej S16, które doprowadzą do nieodwracalnej destrukcji Krainy Wielkich Jezior oraz przygotowanie alternatywnego projektu, który przede wszystkim wyeliminuje ciężarowy ruch tranzytowy z serca Mazur.

Jak wskazują ekolodzy, w ramach inwestycji planowana jest budowa – największej w Polsce – estakady przecinającej jezioro Tałty o długości 350 metrów z pylonami wysokości prawie 150 metrów. – Ze względu na trudny teren – liczne jeziora, wody stojące i płynące, bagna i tereny podmokłe oraz wzgórza morenowe – niezbędne będzie wykonanie olbrzymich prac ziemnych i przerzucenie milionów metrów sześciennych ziemi. Oznacza to olbrzymie zniszczenie terenu w szerokim pasie wzdłuż planowanej drogi i nieodwracalną dewastację cennych przyrodniczo terenów – apelują działacze. Planowana droga przecina lub jest w bezpośredniej bliskości wielu terenów Natury 2000, Obszarów Chronionego Krajobrazu i Mazurskiego Parku Krajobrazowego, który ma w przyszłości stać się Mazurskim Parkiem Narodowym.

Apel inicjatorów akcji pod hasłem Ratujmy Mazury oraz Greenpeace Polska poparło już niemal 4 tys. osób. Sprawy nie rozstrzygają lokalni i czołowi politycy, którzy w wypowiedziach unikają tematu lub przyznają wprost, że inwestycja musi nieść jakieś szkody dla środowiska.

Nowa „szesnastka” jeszcze nie jest pewna

GDDKiA chce wybrać ostateczny wariant i uzyskać decyzję środowiskową do roku 2021, a rok później – jeśli znajdą się środki unijne – rozpocząć budowę. – Trudno powiedzieć, jak będzie wyglądała nowa unijna perspektywa. Natomiast wydaje się, że w roku 2022 już będziemy na takim etapie budowy sieci dróg krajowych w Polsce, że brakujących elementów tej układanki nie będzie już tak wiele i że te środki się znajdą – mówi Mirosław Nicewicz, dyrektor olsztyńskiego oddziału GDDKiA. W ramach optymistycznych planów nowa droga szybkiego ruchu mogłaby powstać do roku 2025.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5