Niebawem można się spodziewać otwarcia pierwszej jezdni Tomaszowa Lubelskiego w ciągu S17. GDDKiA złożyła wniosek o wydanie pozwolenia na użytkowanie. Po wydaniu decyzji przez Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Lublinie trasa zostanie udostępniona kierowcom. Druga jezdnia ma być gotowa pod koniec przyszłego roku.
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego początkowo miała być budowana jako jednojezdniowa. Dla takiego przekroju w 2010 r. zostało wydane pozwolenie budowlane, a następnie pozyskane nieruchomości niezbędne do budowy drogi. Inwestycja czekała jednak na decyzję finansową. Ta zapadła w 2015 r., ale wtedy zdecydowano jednocześnie, że docelowo droga będzie miała przekrój dwujezdniowy.
Jako, że była już przygotowana do realizacji inwestycja jednojezdniowa, ruszono z jej budową. W ramach kontraktu, który przypadł firmie Mota Engil, miała powstać pierwsza jezdnia, ale z węzłami dostosowanymi już do docelowego przekroju. Wymagało to pozyskania uzupełniającej decyzji środowiskowej.
– W międzyczasie rząd podjął decyzję o rozpoczęciu prac przygotowawczych dla całej trasy S17 od Piask do Hrebennego. Żeby obwodnica Tomaszowa Lubelskiego nie była jedynym odcinkiem tej trasy, który będzie jednojezdniowy, podpisaliśmy umowę na stworzenie dokumentacji projektowej na dobudowę drugiej nitki obwodnicy. W 2020 roku udało się nam uzyskać pieniądze na przeprowadzenie tej inwestycji – tłumaczy GDDKiA.
We wrześniu 2020 r. podpisany został aneks do umowy z wykonawcą, dotyczący dobudowy drugiej jezdni. Ten ruch przyspieszył realizację docelowego przekroju, jednak przesunął w czasie – z uwagi na koniczność uzyskania zamiennego pozwolenia na budowę – oddanie do ruchu pierwszej jezdni. Ten moment nastąpi wkrótce.
Do WUNB wpłynął właśnie wniosek o wydanie pozwolenia budowlanego dla pierwszej jezdni. GDDKiA liczy, że decyzja zostanie wydana w listopadzie, wtedy też pojadą nią kierowcy. Druga jezdnia ma być gotowa – według planu – w ostatnim kwartale przyszłego roku. – Dodatkowe prace nie powinny mieć wpływu na płynność ruchu na wybudowanej pierwszej nitce – deklaruje inwestor.
Obwodnica Tomaszowa Lubelskiego ma ok. 10 km. W ramach budowy drugiej jezdni powstanie ok. 5,4 km drogi ekspresowej między węzłami Tomaszów Lubelski Północ i Tomaszów Lubelski Południe wraz infrastrukturą i urządzeniami bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wybudowane zostaną także obiekty inżynierskie, w tym estakada nad doliną rzeki Sołokija, bliźniacza do tej, jaka powstała w ramach realizacji pierwszej nitki obwodnicy. Całkowity koszt inwestycji (łącznie m.in. z wykupem gruntów i pracami projektowymi) to około 365 mln zł, z czego 73 mln zł to koszt dobudowania dodatkowej jezdni.