Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Ekspresówki - Polska,Podlaskie,Mazowieckie,Dolnośląskie,Warmińsko-mazurskie

GDDKiA ma udostępnić w tym roku jeszcze ponad 90 km dróg ekspresowych

| Leonard Dolecki źródło: RynekInfrastruktury.pl 20.12.2017

PARTNER DZIAŁU


 

GDDKiA ma udostępnić w tym roku jeszcze ponad 90 km dróg ekspresowych
fot. GDDKiA

 

Według planów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w tym roku do ruchu oddanych ma zostać jeszcze ponad 90 km dróg ekspresowych. Mowa o ośmiu odcinkach tras S5, S7, S8 i S51 w województwach mazowieckim, podlaskim, dolnośląskim oraz warmińsko-mazurskim. Część z tych kontraktów ma kilkomiesięczne opóźnienia, z kolei w przypadku innych oddana zostanie jedynie przejezdność, a na trasie nadal będą trwały prace wykończeniowe.
S5 – ponad 30 km ekspresówki

W województwie dolnośląskim na ukończeniu jest inwestycja dotycząca budowy drogi ekspresowej S5. Mowa o dwóch odcinkach na trasie Korzeńsko – Wrocław. Przedsięwzięcie podzielono na trzy części, jednak jedna z nich została już oddana do użytku. Kierowcy oczekują w tej chwili na drogę ekspresową o długości 33,092 km. Pierwszym fragmentem, którego koszt budowy wynosi 332,213 mln zł, zajmuje się firma Dragados, z kolei drugi, warty 639,427 mln zł, należy do Astaldi.

Trasa między Krościną a Widawą domknie budowę drogi ekspresowej S5 na Dolnym Śląsku. Plan Generalnej Dyrekcji jest taki, by obydwa sąsiadujące odcinki otworzyć tego samego dnia. Wartość całej trasy między Korzeńskiem a Wrocławiem, razem z oddanym niedawno odcinkiem, to 1,9 mld zł. Trasa S5 docelowo poprawi komunikację między Wrocławiem a Poznaniem oraz usprawni połączenie autostrady A2 z A4. Trasa budowana jest jako dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu z rezerwa pod trzeci pas w pasie dzielącym.

S7 i S51 – ważne odcinki w warmińsko-mazurskim

Prace trwają także cały czas na dwóch drogach w województwie warmińsko-mazurskim. Pierwszym z nich jest, leżąca w ciągu S7, trasa węzeł Ostróda Północ – węzeł Ostróda Południe, przy czym inwestycja obejmuje również budowę obwodnicy Ostródy w ciągu DK-16. Droga ta liczy 17,745 km, jej budową zajmuje się konsorcjum, na którego czele stoi Budimex, a kontrakt ma wartość 1,326 mld zł. Inwestycja ta napotkała problemy w postaci upadku jednego z podwykonawców. Drugi odcinek, o którym mowa, to S51 Olsztyn Południe – Olsztynek. Za jego realizację odpowiada firma Energopol-Szczecin, która w lutym 2015 roku podpisała z GDDKiA kontrakt o wartości 422,508 mln zł. Długość drogi to 13,345 km.

– W obu przypadkach złożone zostały już wnioski o pozwolenia na użytkowanie infrastruktury. Trwają kontrole. Nie da się jednak podać jeszcze konkretnej daty udostępnienia drogi kierowcom – komentuje w rozmowie z portalem „RynekInfrastruktury.pl” Karol Głębocki, rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA. – Należy zaznaczyć jednak, że w obu przypadkach oddany zostanie do użytku główny ciąg dróg. Oznacza to, że inwestycje nie są jeszcze ukończone i będą trwały prace wykończeniowe – dodaje.

S8 – wyczekana trasa Warszawa – Białystok

Trasą, która ma zostać oddana jeszcze w tym roku i budzi największe emocje, jest na pewno obwodnica Marek w ciągu drogi ekspresowej S8. Składa się ona z dwóch odcinków. Pierwszy, budowany przez konsorcjum, którego liderem jest Salini, liczy 8,13 km i prowadzi od Marek do Kobyłki. Wartość kontraktu to 331,610 mln zł. Drugi, to trasa Kobyłka – Radzymin. Jej długość to 7,14 km. Za jej budowę odpowiada firma Astaldi, która w listopadzie 2014 roku podpisała z GDDKiA kontrakt o wartości 405,895 mln zł.

To właśnie odcinek Marki – Kobyłka jest tym, od którego zależy czy w najbliższym czasie pojedziemy obwodnicą Marek. Fragment budowany przez Astaldi jest już gotowy od jakiegoś czasu jednak bez poprzedzającej go części kierowcy nie mogą wjechać na drogę. Ostateczny termin na zakończenie robót, które pozwolą na otwarcie drogi, minął 15 grudnia. Przed tym dniem jednak wykonawca złożył wniosek o pozwolenie na użytkowanie. Obecnie czekamy na zakończenie analiz.

Jeszcze w 2017 roku kierowcy maja wjechać także na dwa odcinki drogi ekspresowej S8 w województwie podlaskim. Mowa o trasach granica województwa – Zambrów oraz Mężenin – Jeżewo. Pierwszą z nich zajmuje się firma Rubau, które buduje drogę o długości 14,912 km, za 486,752 mln zł. Budowa drugiej to zadanie Astaldi. Na realizację tego , liczącej 14,260 km, odcinka kontrakt, o wartości 471,528 mln zł, podpisano w grudniu 2014.

Ukończenie tych dróg nie będzie oznaczać, że z Warszawy do Białegostoku będziemy jeździli ekspresówką na całej trasie jednak znacznie przyśpieszy podróż między tymi miastami. Po ich oddaniu w budowie pozostaną jeszcze fragmenty między Wyszkowem a miastem Ostrów Mazowiecka oraz między Ostrowią a granicą województwa. Te mają być gotowe w trzecim kwartale 2018 roku.

Opóźnienia

Warto zaznaczyć, że wszystkie fragmenty S8, o których mowa miały być ukończone jeszcze latem. W niektórych przypadkach jednak doszło do niespodziewanych okoliczności, a w innych, do zbyt niskiego zaangażowania wykonawcy. Opóźnione są również wspomniane ekspresów w województwie warmińsko-mazurskim. W terminie zbliżonym do tego podanego w kontrakcie oddane zostaną jedynie odcinki S5 na Dolnym Śląsku.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS