Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Świętokrzyskie

S74: Opozycja nie ma mocy sprawczej, karty rozdaje opcja rządząca

| Agnieszka Serbeńska źródło: Rynek Infrastruktury.pl 29.05.2017

PARTNER DZIAŁU


 

S74: Opozycja nie ma mocy sprawczej, karty rozdaje opcja rządząca
fot. Marcinekk2, commons.wikimedia.org, GNU FDL

Więcej z regionu:

Świętokrzyskie

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

– Potrzeba budowy S74 nie jest kwestią wyłącznie województw na obszarach planowanego jej przebiegu. Również inne regiony kraju powinny włączyć się w lobbowanie za jej realizacją, bo ma ona istotne znaczenie w transporcie ładunków wykonywanych do odleglejszych części kraju, w tym na przykład do portów – podkreśla Zbigniew Meducki, wicewójt gminy Łagów, koordynator Grupy Roboczej ds. Budowy Drogi S74, utworzonej przez samorządy województwa świętokrzyskiego.
Zbigniew Meducki podkreśla, że w zabieganiu o tę inwestycję istotna rola przypada Parlamentarnemu Zespołowi ds. Budowy Drogi Ekspresowej S74. Samorządowcy regionu mogą bowiem zabiegać wyłącznie o sprawy świętokrzyskich gmin i samorządów związanych porozumieniem w ramach Grupy Roboczej. Od nich jednak wyszedł impuls do posłów, by zajęli się problemem drogi właśnie w szerszej, krajowej perspektywie i w odniesieniu do zasadniczego układu transportowego Polski.

Trzeba zacząć teraz, by mieć pewność skończenia budowy S74

– O S74 mówi się od dawna; już w latach 90. minionego stulecia wskazywano na jej strategiczny i militarny charakter. Jeśli zaczniemy tę drogę teraz budować, to niewątpliwie w kolejnych latach uda się ją dokończyć. Jednak posłowie Prawa i Sprawiedliwości, a więc partii rządzącej, dzisiaj nic nie robią w tej sprawie – zaznacza Adam Cyrański, poseł Nowoczesnej, przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ds. Budowy Drogi Ekspresowej S74. Jako początek budowy tej drogi wskazuje odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do Mniowa, dla który są już wydane wymagane zgody, potrzebne jest tylko finansowanie.

Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu ubolewa nad tym, że opozycja nie ma w tej chwili mocy sprawczej i w żaden sposób nie ma szansy negocjować w sprawie S74. –Prawdopodobnie zostało jeszcze 11 mld zł ze środków PBDK. Do tego dojdzie to, co uda się zaoszczędzić na prowadzonych przetargach. Wiadomo, że liczba inwestycji drogowych i potrzeb w tym zakresie była większa niż ilość środków w programie. Ale nie może być tak, że proponuje się dziwne rozbudowy autostrad o trzecie pasy, natomiast to co jest kluczem dla rozwoju nie jest realizowane – stwierdza poseł.

Karty w ręku PiS

– Bez wątpienia S74 jest ważną, priorytetową drogą dla województwa świętokrzyskiego. Strefy ekonomiczne, zlokalizowane w Starachowicach i Kielcach, muszą być skomunikowane z autostradami. Towary tam produkowane nie będą przecież przewożone dookoła, przez Warszawę – przyznaje Adam Cyrański.

Poseł przypomina ubiegłoroczne obietnice premiera Morawieckigo o przesunięciu środków finansowych PBDK na region świętokrzyski. – A rzeczywistość pokazuję, że posłom z Prawa i Sprawiedliwości nie udało się zabezpieczyć choćby 1 miliarda z puli 107 mld – zauważa Cyrański.

Przewodniczący Zespołu równocześnie przytacza rozważane dla świętokrzyskiego regionu mikrorozwiązania. Te jednak, zdaniem posła, pozostają bez wpływu na rozwój, jedynie poprawiają komunikację, jak np. obwodnica Opatowa. – Tym się zakrywa problem połączenia województwa z autostradami – komentuje Adam Cyrański. – Odwrócenie sytuacji jest w rękach świętokrzyskich posłów PiS. Jeśli tego nie zmienią, to będzie oznaczało iż są jedynie sejmową maszynką do głosowania. Bezczynność tych posłów spowoduje, że region nie będzie się rozwijał – podsumowuje.

Trzeba zakończyć przygotowania; wtedy będzie finansowanie

– S74 Piotrków Tryb. – Nisko, przebiegająca przez całe województwo świętokrzyskie, miała być ukończona w 2015 r. Tak się jednak nie stało – przypomina Krzysztof Lipiec, poseł Prawa i Sprawiedliwości. – Zapadły złe decyzje podjęte rząd Platformy Obywatelskiej i Polskiego Stronnictwa Ludowego. Ośmioletnie zaniedbania naszych poprzedników trudno jest naprawić w ciągu półtora roku obecnego rządu – ocenia poseł.

Krzysztof Lipiec zaznacza, że S74 owszem znalazła się w Programie Budowy Dróg Krajowych, lecz nie jest gotowa do podjęcia prac budowlanych, ponieważ nie zostały ukończone etapy przygotowawcze dla poszczególnych jej odcinków. – Z chwilą kiedy zostaną one ukończone, to finansowanie tej drogi będzie możliwe w każdej chwili. Nie jest tak, że zapadła decyzja o odstąpieniu od jej finansowania – zapewnia poseł Lipiec. – Rozmawiałem z wiceministrem Szmitem. Zapewnił mnie co do tego, że w ramach PBDK na lata 2014 – 2023 na pewno droga S74 będzie finalizowana – poinformował poseł.

Drogi nie mają barw politycznych

– Jestem skonsternowany współpracą ze świętokrzyskimi parlamentarzystami PiS. Zapraszamy ich na nasze spotkania, ale z ich strony frekwencja jest mizerna. Nie ma wśród nich lidera, takiego jakim kiedyś był poseł Gosiewski. Tutaj wszyscy posłowie są indywidualistami; żaden nie ma posłuchu wśród pozostałych. Trudno więc im się porozumieć. Dlatego nie ma żadnej siły ze świętokrzyskiego, która mogłaby doprowadzić do zmiany istniejącej sytuacji – ocenia Zbigniew Meducki.

Koordynator Samorządowej Grupy Roboczej dodaje, że posłowie PiS bojkotują działania Parlamentarnego Zespołu ws. S74. – Trudno mi to zrozumieć, bo drogi nie mają barw politycznych – zastrzega.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS