Koszalin prowadzi przetarg na rozbiórkę zamkniętej od roku przeprawy drogowej nad rzeką Dzierżęcinką. Wiadukt na al. Monte Casino, pochodzący z lat 70., musi być wymieniony na nowy, gdyż obecny grozi katastrofą budowlaną. Na prace przeznaczono ponad 43 mln zł.
Miasto Koszalin otworzyło oferty w przetargu na rozbiórkę i budowę wiaduktów drogowych w ciągu Alei Monte Cassino. Zamówienie realizowane jest w formule projektuj i wybuduj. Na budowę nowej przeprawy przygotowano 43,6 mln zł. Trzy z pięciu ofert zmieściły się w budżecie. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm INTOP Skarbimierzyce oraz INTOP Warszawa na kwotę 35,9 mln zł. Nieco droższa okazała się oferta firmy Most z Sopotu za 39,3 mln zł. Kolejne firmy zaproponowały ceny poniżej 40 mln zł – NDI (42 mln zł), Strabag (46,5 mln zł) oraz konsorcjum firm Polimex Infrastruktura, Polimex Mostostal, Mosty Gdańsk (49,6 mln zł).
Wykonawca ma zostać wybrany po analizie ofert pod kątem ceny (60 proc.) oraz możliwości przedłużenia gwarancji i rękojmi za wady na cały przedmiot zamówienia (40 proc.). Miasto planuje, że inwestycja potrwa do końca listopada 2022 roku. Koszalin na budowę nowego wiaduktu otrzymał 24 mln zł z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. W budżecie miasta na 2021 rok zagwarantowano kwotę 13 mln zł. Kolejne kilkanaście milionów złotych ma być uwzględnione w budżecie miasta na 2022 rok.
Wiadukt na ciągu alei Monte Cassino w Koszalinie ze względu na bardzo zły stan techniczny jest zamknięty od 19 marca 2020 roku. Obiekt jest sercem głównej arterii komunikacyjnej miasta. Za sprawą wykonanej ekspertyzy stanu technicznego obiektu okazało się, że groził katastrofą budowlaną i konieczna jest budowa nowej konstrukcji. Wiadukt służył mieszkańcom przez 50 lat i jest ważną przeprawą w stronę Gdańska lub Szczecina.
Do przyszłego wykonawcy będzie należało opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem wszelkich decyzji umożliwiających realizację inwestycji. Wykonawca ma również pełnić nadzór autorski. Konieczne będzie rozebranie konstrukcji dwóch nitek wiaduktu i budowa nowych o długości 220 metrów i nośności klasy I. Zachowany ma być układ po dwie jezdnie w każdą stronę i po dwa pasy ruchu. Prędkość projektowa ma wynieść 50 km/h. Powstanie także obustronny chodnik dla pieszych. Przebudowane zostaną także schody przy wiaduktach.
Zamawiający zastrzega w zamówieniu, że konstrukcja nowego obiektu ma być wieloprzęsłowa ciągła i wykonana z betonu i stali zbrojeniowej. Wskazano, że przęsło nurtowe będzie wzmocnione łukiem. W ramach przedmiotu zamówienia wykonawca zaprojektuje i przebuduje skrzyżowanie ul. Tadeusza Kutrzeby z Aleją Monte Cassino.