Partnerzy serwisu:

 

Drogi | Krajowe - Polska

Są cztery warianty S10 i tzw. dużej obwodnicy Warszawy

| Elżbieta Pałys źródło: RI 30.08.2019

 

Są cztery warianty S10 i tzw. dużej obwodnicy Warszawy
fot. GDDKiA

Więcej z regionu:

Polska

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła 4 możliwe warianty przebiegu drogi ekspresowej S10 i tzw. dużej obwodnicy Warszawy. w przyszłości obwodnica aglomeracyjna ma odciążyć m.in. drogę ekspresową S8 wraz z mostem Grota w Warszawie oraz obwodnicą stolicy w ciągu S2. To także kluczowa trasa ze względu na połączenie z planowanym Centralnym Portem Komunikacyjnym. Najdroższy z branych pod uwagę wariantów może kosztować nawet 26 mld zł.
Przygotowania do budowy tzw. trasy A50 ruszyły wiosną 2018 roku. Zamiarem było m.in. zaplanowanie trasy, która odciążyłaby ruch na drogach okalających stolicę, a prowadzących w ciągu S2 i S8. Inwestycja, o której potrzebie mówiło się od dawna, nabrała większego znaczenia w związku z planami budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą i Łodzią.

Od A1 do dużego ringu

GDDKiA właśnie przedstawiła 4 możliwe korytarze, którymi mogłaby być poprowadzana trasa ekspresowa S10 zapewniając połączenie autostrady A1 i drogi ekspresowej S8 oraz poprowadzenie obwodnicy aglomeracyjnej Warszawy w taki sposób, by połączyć drogami szybkiego ruchu planowany CPK.

– Pokazaliśmy warianty lepszego skomunikowania Płocka i możliwości poprowadzenia nowej trasy w bliskiej odległości od tego miasta. Jesteśmy gotowi na dalsze prace w tym obszarze, aby za nie dłużej niż 10 lat nowa trasa S10 była gotowa – informuje GDDKiA.

Wybudowanie S10 ma pozwolić na połączenie Płocka i sąsiednie miejscowości z pozostałą częścią Polski. Odciąży Warszawę i skróci czas przejazdu dla jadących tranzytem przez centralna Polskę.

Ma też przejąć ruch pojazdów ciężarowych z obecnego ciągu dróg DK50 i DK62 oraz zapewnić połączenie rejonu Warszawy z północno-zachodnim fragmentem Mazowsza i aglomeracją bydgosko-toruńską.

Na obecnym etapie zaproponowano S10 i północną część OAW w klasie drogi ekspresowej (S 2x2, koło Warszawy 2x3 pasy ruchu) oraz południowy fragment OAW (od węzła Wiskitki na A2 do odcinka A2 Warszawa – Mińsk Mazowiecki) w klasie autostrady (A 2x3 pasy ruchu).

 
fot. GDDKiA
Cztery możliwe korytarze

Według propozycji będących efektem półtorarocznych prac możliwe są 4 następujące warianty korytarzy w których przebiegałaby droga:

• Wariant 1: A1 (Toruń - proponowany węzeł Grabowiec) – Płock – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej – OAW (opcja w sąsiedztwie m. Tłuszcz), o długości 380 km, z czego ok. 100 km jako autostrada; szacunkowa wartość całej inwestycji to 24,1 mld zł,
• Wariant 2: A1 (Toruń – istniejący węzeł Lubicz) – Płock – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (opcja nawiązująca do przebiegu DK50 i DK62 na południe od m. Wyszków), o długości 412 km, z czego ok. 110 km jako autostrada; szacunkowa wartość całej inwestycji to 26 mld zł,
• Wariant 3: A1 (Włocławek – istniejący węzeł Włocławek Północ) – Płock – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 1 z korektami w rejonie Sochaczewa i Piaseczna), o długości 362 km, z czego ok. 95 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 22,9 mld zł,
• Wariant 4: A1 (Ciechocinek/Włocławek – proponowany węzeł Brudnowo) – Płock – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (według opcji jak dla Wariantu 2 z korektami w rejonie Sochaczewa, Piaseczna i Wyszkowa), o długości 398 km, z czego ok. 105 km jako autostrada, szacunkowa wartość całej inwestycji to 25,4 mld zł.

To wstępny etap  

Obecny etap to dopiero tzw. studium korytarzowe, czyli najwcześniejszy etap prac projektowych, wskazujących możliwy przebieg drogi. Jak mówi Szymon Piechowiak, z GDDKiA, inwestor jest gotowy do ogłoszenia przetargów na dalsze prace przygotowawcze, w tym STEŚ. Terminy ich ogłoszenia będą zależały od decyzji o finansowaniu tego przedsięwzięcia.

Według podanej dziś informacji, przetarg w trybie zaprojektuj i wybuduj byłby możliwy w roku 2025, a realizacja w latach 2026 - 2029.   


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz też

 

ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.

współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Transport Publiczny ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5