Od 713 mln zł aż do ponad 1,5 mld zł wahają się wyceny projektu i budowy drogi ekspresowej S74 na terenie Kielc.
Chodzi o połączenie węzła Kielce Zachód na skrzyżowaniu z drogą ekspresową S7 z węzłem Bocianek wybudowanym w ramach S74 Kielce – Cedzyna. To krótki – liczący ok. 5 km, ale wymagający odcinek, na którym planowana jest m.in. budowa dwóch tuneli drogowych.
Kielecka GDDKiA przeznaczyła na to zadanie 738,468 mln zł. W tej kwocie zmieściła się oferta złożona przez PTU Intercor wyceniona na 713,402 mln zł. Pozostałe osiem ofert przewyższają tę kwotę, niektóre znacznie.
Propozycje pozostałych wykonawców wyglądają następująco: Mota Engil – 843.029 mln zł, konsorcjum Polimex Infrastruktura, Trakcja i Mosty Łódź – 1,021 mld zł, konsorcjum NDI, Sine Midas Stroy i Fabe Polska – 1,063 mld zł, Porr- 1,115 mld zł, Strabag – 1,121 mld zł, Mostostal Warszawa – 1,161 mld zł, Polaqua – 1,187 mld zł. Najdroższą ofertę złożył Budimex, który wycenił prace na 1,570 mld zł, tj. dwukrotnie drożej niż szacował inwestor.
Nowa droga ma poprawić zarówno warunki tranzytu przez Kiece, jak i usprawnić ruch w mieście, przy czym lokalny ruch ma być odseparowany od tranzytu. Na większości odcinka droga będzie poprowadzona w wykopie.
Dla ruchu lokalnego mają być zachowane wszystkie dotychczasowe połączenia komunikacyjne północ-południe, a skrzyżowania lokalne są planowane nad trasą ekspresową, przeważnie na dotychczasowym poziomie.
W ramach tego zadania mają być zbudowane dwa węzły drogowe: Hubalczyków i Zagnańska oraz wspomniane dwa tunele. Dłuższy ma mieć ok. pół kilometra i powstanie na odcinku sąsiadującym z zabudową osiedlową między ulicami Klonową a Warszawską. Planowana jest również m.in. budowa obiektów inżynierskich, w tym m.in. wiaduktu kolejowego w ciągu łącznicy 567 Kielce Piaski – Kielce Herbskie oraz przebudowa wiaduktu kolejowego w ciągu linii kolejowej nr 8 Warszawa – Kraków.
Na realizację zadania przewidziano 39 miesięcy.